frontside kompositioner

Finger Breath

Palle Dahlstedt

premiärmusiker

Detta stycke beställdes av FRONTSIDE - Göteborgs Internationella Kammarmusikfestival med ekonomiskt stöd från Kulturrådet och uruppfördes på FRONTSIDE, på nedre däck på fartyget M/S Kungsö, den 15 januari 2023. I stycket använder jag två ljudkällor som både det enda ljudkällmaterialet och den huvudsakliga gestuella kontrollen: * Ljudet av min andning. (Andning) * Ljudet av att spela på en 100 år gammal trasig 64-strängad cittra, ostämd av tiden.

Så varje ljud jag skapar är både ett källmaterial som fångas upp av olika ljudmotorer för att användas som ljud i verket, och samtidigt används ljudets konturer för att styra samma ljudmotorer. Jag kan alltså inte mata in nya ljud i motorerna utan att också "spela" dem med samma ljud. Jag kallar den här typen av musikalisk dubbelbindning för "entangled musicianship", där varje handling av musikern binder dem för framtida konsekvenser av deras nuvarande handlingar, eftersom varje handling har flera konsekvenser, nu och i framtiden.

Stycket utvecklas alltså som en fläta över tid - ett sammanflätat musicerande. Det här sättet att spela har blivit en naturlig fortsättning på vårt fleråriga forskningsprojekt "systemisk improvisation", där vi undersökte olika sätt och kvaliteter av musicerande inom komplexa återkopplingssystem mellan människor och maskiner. I stycket använder jag granulär syntes, rullbandsemuleringar och additiv spektralanalys i realtid, kaotiska mönstergeneratorer från itererade vikningsfunktioner som styr olika uppspelningsmekanismer och multibands envelope following som används för gestuell kontroll. Implementerat i ett modulärt syntessystem. Och en gammal 64-strängad ostämd ackordzither, spelad för hand.

Genom hela stycket håller jag en andningsfrekvens på 2,5-3 andetag per minut. I början och slutet hörs de faktiska andningsljuden, men i mitten av stycket hör vi bara deras implikationer, vilket resulterar i en organisk, långsamt oscillerande textur. Stycket framfördes fyra gånger, varav tre spelades in. Det var en hörlurskonsert (publiken hade individuella hörlurar, liksom jag) för ca 10 personer, i magen på en passagerarfärja, som en del av en komplex kammarkonsertcirkel. Man kan höra ljudet från floden och båtens motor i början och slutet av stycket.

MÖT VÅRA kompositörer

Tack!

Ni har hjälpt oss förverkliga årets festival

bidragsgivare

Kulturrådet
Stiftelsen Barbro Osher Pro Suecia
Göteborgs Stad
Västra Götalandsregionen
Herbert & Karin Jacobssons stiftelse
Stiftelsen Eduard Magnus musikfond
Bob och Kristina Kelly
Torrestad Branding & Strategi AB, Åsa Torrestad

samarbetspartners

Kronhuset
Sjöfartsmuseet Akvariet
Gathenhielmska huset
Palmhuset Trädgårdsföreningen
Juhl Sørensen A/S, Steinway & Sons Scadinavia
Sveriges Radio P2
Högskolan för scen och musik, Göteborgs Universitet
Rytmus musikgymnasium
Pianostämmare Björn Eriksson
Oakleaf.cc, Robin Olsen
Footprint Records AB
PhotobySven
Restaurang Break/Brynstålet
Café Kronhuset
Hotel Royal