2022 Sydvindar

Sydvindar

…där man på de gröna gångarna kan spatsera under kronorna av otaliga med citroner, apelsiner och pomeranser fullhängande träd…
Ur en Ostindiefarares dagbok

Snart är det dags för tredje festivalen i vår tetralogi där de fyra vädersriktningarna tematiseras. Utgångspunkten är Göteborg – Sveriges port till den stora världen!

2022 bärs Frontside söderut av en varm bris med temat Sydvindar. Uråldriga klanger, traditionell kammarmusikrepertoar fram till nutida konstmusik från framför allt Spanien, Italien, Argentina, Brasilien och Venezuela sätter sydländsk färg på festivalen.  Bland tonsättare märks Heitor Villa-Lobos, Joaquín Turina, Salvatore Sciarrino, Alberto Ginastera, Luigi Boccherini, Astor Piazzolla, Jenny Hettne, Malin Bång och Victor Varela. Vi ser fram emot tre uruppföranden av Göteborgstonsättaren Ida Lundén samt spanjorerna Francesco Coll och Manuel Martinez Burgos.  

Medverkande är en internationell skara musiker som spanska ARD-prisvinnaren blåskvintetten Azahar Ensemble, stråktrion Trio Boccherini, pianisten Francisca Skoogh, gitarristen Jacob Kellerman, spanska multiinstrumentalisten Abraham Cupeiro , Duo Ego, Norrbotten NEO samt Göteborgsbaserade Dream Orchestra under ledning av Ron Alvarez.

I år placeras festivalen i Kronhusets fantastiska lokaler. Kronhuset, som lär vara Göteborgs äldsta byggnad, påminner oss om Göteborgs fascinerande historia. Samtidigt ligger byggnaden placerad mitt i stadens moderna myller. En kombination som passar Frontside – att leva i nuet med blicken både bakåt och framåt. 

Varmt välkomna!
Karin Dornbusch, konstnärlig ledare

Artister 2022

Abraham Cupeiro

Abraham Cupeiro

Multiinstrumentalist

Abraham Cupeiro är en skicklig instrumentbyggare och multiinstrumentalist,  känd för att återskapa instrument som försvunnit för länge sedan samt att spela på dem för att skapa nya klanger och använda dem i stycken som ligger långt från deras naturliga repertoar. Cupeiro tog examen från Real Conservatorio Superior de Madrid som trumpetare och fortsatte sina studier i Barcelona och avslutade en magisterexamen i tolkning av tidig musik. Trots sin utbildning som tolk av klassisk musik har han alltid lockats av musik av alla slag. Därför började han tidigt gå med i ett antal folk- och jazzband och flera ensembler för tidig musik. Cupeiro utmärker sig som en av de få personer i världen som spelar på Karnyx (keltisk trumpet från järnåldern) och blev nyligen inbjuden att spela på Karnyx från Tintinac, den enda som hittades i ett stycke 2004. Abraham är också ambassadör för ett urgammalt galiciskt instrument som heter ”corna” (kohorn). Hans egen farfar brukade spela på detta traditionella instrument som kan spåras så tidigt som i illustrationerna i Alfonso X av Kastiliens böcker. En genuin passion för instrument och organologi ledde till att han sammanställde en samling med över 200 stycken från olika tider och från olika kulturer. Under namnet ”Ringing in the past” presenterar Cupeiro en egen  sammansatt monologkonsert. Abraham fortsätter att hitta och bygga instrument och spelar alla sorters musik på dem i samarbete med många olika ensembler. Några av dessa experiment finns på Compromiscuo, en cd som släppts tillsammans med den vitryske dragspelaren Vadzim Yukhnevich. Karnyxen är  framträdande  i Concierto Misterio av Wladimir Rosinsky. Verket uruppfördes av Galiciens symfoniorkester och karnyxpartiet var skräddarsytt skrivet för att framhäva Cupeiros särskilda färdigheter på instrumentet. Os sons esquecidos (Forgotten sounds) är ett mycket personligt projekt som spelades in tillsammans med Filharmonía de Galicia och släpptes 2018 av Warner Classics. Projektet har spelats med orkestrar i Spanien och Finland. I november 2019 spelade Abraham in ett eget nytt sammansatt program : PANGEA, med Royal Philharmonic Orchestra of London i Abbey Road Studios.

www.abrahamcupeiro.com

Azahar Ensemble

Azahar Ensemble

Blåskvintett:
André Cebrián Garea, flöjt
María Alba Carmona Tobella, oboe
Antonio Lagares Abeal, horn
María José García Zamora, fagott
Miquel Ramos Salvadó, klarinett

Efter att ha vunnit 2:a priset och publikpriset i den 63:e internationella musiktävlingen ARD i München (1:a prisetförklarades ogiltigt) inledde Azahar Ensemble en internationell karriär som har tagit dem till många prestigefyllda konsertsalar som Musikverein i Wien, Philharmonie i Berlin, Prinzregententeather i München, Philharmonaie i Essen, Mozarteum i Salzburg och festivaler som Mozartfest i Würzburg, International Festival i Santander och Festpielhaus i Baden-Baden med flera.

Azahar Ensemble grundades 2010 och de undervisades då av fagottisten Sergio Azzolini vid Hochschule für Musik i Basel (Schweiz) tack vare ett stipendium som beviljades av BBVA Foundation och Spaniens nationella ungdomsorkester, som de var medlemmar i vid den tidpunkten. År 2011 fick ensemblen ett pris i ORPHEUS Swiss Chamber Music Competition och ett år senare vann de 2:a priset i musiktävlingen El Primer Palau (Barcelona).

Som en del av sin internationella karriär bjöds Azahar Ensemble in av Ensemble Pentaedre att besöka Montréal (Kanada) 2016 för att delta i musikfestivalen Les Journées des Vents. År 2018 återvände ensemblen till Kanada, den här gången till staden Calgary, som artists in recidence för International Honens Piano Competition. Azahar Ensemble har gjort många inspelningar in för Bayerischer Rundfunk, SWR, Deutschland Radio Kultur, Radio Clásica España, SRF2, France Musique och Catalunya música.

Azahar Ensemble har fått sitt namn efter de vita, aromatiska apelsinblommor som är typiska för södra Spanien och gläder publiken med ”stor fantasi och teknisk precision” (Süddeutsche Zeitung) som gör att kvintettens framträdanden ”blommar i sensuellt överflöd” (Frankfurter Allgemeine Zeitung).

www.azaharensemble.com

Duo Ego

Duo Ego

Monica Danielsson, mezzosopran
Per Sjögren, slagverk

Duo Ego bildades 2001 av sångerskan Monica Danielson och slagverkaren Per Sjögren. De har konserterat i bl a USA, Litauen, Ryssland och Ukraina och tilldelats Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris samt Malmlöf-Forsslings Artistpris av Kungliga Musikaliska Akademien.

www.duoego.se

Francisca Skoogh

Francisca Skoogh

Video greeting from Francisca!

Piano

Francisca Skoogh debuterade vid 13 års ålder med Helsingborgs Symfoniorkester och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges främsta konsertpianister. Hon har erhållit det prestigefyllda ”Premier Prix” i både kammarmusik och piano vid Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris samt ”Solistdiplom” vid Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Under åren har Francisca deltagit framgångsrikt både i nationella och internationella tävlingar och har bl. a erhållit andra pris i Michelangelitävlingen samt är vinnare av Solistpriset.

Franciscas CD-inspelningar har fått mycket fina recensioner och många av dem återfinns på Spotify. Francisca är regelbundet engagerad till ett flertal nationella samt internationella musikfestivaler. Som solist har hon framträtt med de flesta svenska orkestrar samt orkestrar utomlands. Under åren har hon framträtt med ett flertal dirigenter såsom Heinz Wallberg, Michail Jurowski, Ruth Reinhardt, Susanna Mälkki och Gianandrea Noseda. De senaste åren har hon haft ett nära samarbete med dirigenten Leif Segerstam med pianokonserter av Beethoven, Brahms och Rachmaninov i fokus.

Francisca har genom åren musicerat med en rad av Sveriges främsta musiker och har uruppfört en rad nyskrivna verk. Sedan några år tillbaka ett fördjupat samarbete med tonsättaren Staffan Storm och hovsångerskan Anna Larsson.

Francisca är lärare och fil.dr. i konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds Universitet.

Francisca är legitimerad psykolog och har använt psykologisk teori, sin kliniska erfarenhet som psykolog samt sin långa erfarenhet som artist i sina kurser och föreläsningar för musiker som går under namnet ”Den framträdande människan.” Hon är grundare av Performance Centre på Musikhögskolan i Malmö.

2018 blev Francisca invald som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

franciscaskoogh.com

Ida Lundén

Ida Lundén

Tonsättare

Samman – vika, väga, väva för mezzosopran, gitarr och stråktrio – Uruppförande

“Temat för Frontsidefestivalen är Sydvindar och det fick mig att tänka på hur en ström av influenser från söder mot norr . Världens äldsta noterade musik är en 3400 år gammal hymn funnen i staden Ugarit i nuvarande Syrien. Vårt skalsystem bär spår av arabiska maqqam som har mycket gemensamt med antikens mikrotonalitet som länge levde kvar i den enstämmiga oackompanjerade psalmsången och som har har banat väg för en europeisk musikkultur. Jag ser framför mig att utifrån olika nedslag i denna ström göra ett klangligt utforskande av en enstämmighet som inte är en ensam ton utan en sammansatt.Ett utforskande av tre olika sorters enstämmigheter och stämningar som både kan fungera för sig själv men också skapa en gemensam klang tillsammans. Tre olika stycken som kan spelas separat men också spelas ihop. En väv av ljud, toner och klanger spelad av stränginstrument och röst. Rösten fungerar mer som ett instrument än en förmedlare av text”

www.idalunden.se

Jacob Kellerman

Jacob Kellerman

Gitarr

Jacob Kellermann (f.1984) har etablerat sig som en av Sveriges mest aktiva och eftersökta gitarrister.

Förutom att regelbundet spela över hela Sverige har han framträtt som solist och kammarmusiker internationellt i konserthus såsom Prinzregententheater och Gasteig München, Seoul Art Center, Brucknerhaus – Linz, Concertgebouw Amsterdam, Tokyo Bunka Kaikan samt på festivaler såsom Enescu Festivalen (Rumänien), Båstad Kammarmusikfestival, Festival Dag in de Branding, NJORD Biennale Köpenhamn, El Jem Festival Tunisien, Mikulov Guitar Festival och Aschaffenburger Gitarrentagen. Som solist har han framträtt med bland andra Sveriges Radios Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Queretaro Philharmonic Orchestra (Mexico), Incheon Philharmonic Orchestra och Camerata S (Sydkorea), New European Ensemble (Nederländerna), Ensemble BIT20 (Norge) och Ensemble Norrbotten NEO. Engagemang under säsongen 2020/21 inkluderar bl.a. turnéer till Japan och Kina och solouppdrag med Los Angeles Philharmonics, Israel Contemporary Players och Orquesta de Valencia. Under hösten 2020 släpps även hans nästa album på BIS Records med bl.a. J. Rodrigos Concierto de Aranjuez tillsammans med London Philharmonic Orchestra.

Tillsammans med violinisten Daniel Migdal har han turnerat över hela Sverige som duo KeMi. Efter att 2009 deltagit i ”Ung och Lovande 2009” erhöll de, i 2010 i konkurrens med ensembler från 17 olika länder det mycket prestigefyllda första priset i ”Aschaffenburg Internationalen Wettbewerb für Kammermusik mit Gitarre“ som är den viktigaste internationella kammarmusiktävlingen för kammarmusik med gitarr. Duon har även turnerat över stora delar av Europa, Sydkorea och Kina. I oktober 2018 släpptes deras debutalbum med sonater av Franz Schubert på BIS Records, en inspelning som hyllats både i Sverige där Dagens Nyheter bl.a. listade den som en av årets bästa inspelningar och även i internationell press (Gramophone Magazine, BBC Record Review m.fl.).

Med en omfattande kammarmusik och solistrepertoar, ofta bestående av hans egna transkriptioner, söker han ständigt efter nya uttrycksmöjligheter för sitt instrument. Detta har även lett till ett brinnande intresse för samtida musik och nära samarbeten med ett antal tonsättare har resulterat i ett flera verk skrivna direkt för honom, däribland José Maria Sanchez-Verdu, Francisco Coll, Henrik Strindberg och Benjamin Staern. Hans samarbete med den ryske tonsättaren Sofia Gubaidulina resulterade 2014 i ett album med kammarmusikverk på BIS Records . Jacob Kellermann är även medlem och en av initiativtagarna till nederländska New European Ensemble.

www.jacobkellermann.com

Johan Björklund

https://www.johanbjorklund.se

Jonas Larsson

Jörgen Pettersson

Jörgen Pettersson

Jörgen Pettersson utbildades vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och erhöll, som förste saxofonist någonsin, skolans solistdiplom med jetong. Han studerade även för professor Jean-Marie Londeix vid Nationalkonservatoriet i Bordeaux där han erhöll Premier Prix.

Jörgen Pettersson är verksam på den internationella nutida musikscenen. Han har medverkat i konserter och festivaler i ett femtiotal länder, som solist och i olika samarbetsformer. Han är bl.a. en drivande kraft i Stockholms Saxofonkvartett. En ensemble som har gjort sig kända för sin lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. Han är även medlem i bl a KammarensembleN och Ensemble Son.
Jörgen bryter ofta och gärna gränser mellan gängse konstarter och har ett nära samarbete inte bara med tonsättare, utan också med koreografer och författare.
Genom ett målmedvetet och nära samarbete med svenska och internationella tonsättare söker han aktivt utveckla repertoaren för sitt instrument. Detta har resulterat i att mer än 800 verk har tillägnats Jörgen Pettersson, såväl solokonserter, elektroakustiska stycken som kammarmusikaliska verk.

Han utvecklar ständigt nya tekniker och spelsätt, vilket leder till unika och överraskande tolkningar med ett starkt personligt uttryck. För detta har han bl.a. erhållit Föreningen Svenska Tonsättares interpretationspris.
Han är initiativtagare och festivalledare för Svensk Musikvår sedan nystarten 2016.

Jörgen Pettersson är hedersmedlem i FST (Föreningen Svenska Tonsättare) och ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. 2019 erhöll han utmärkelsen ”Musikens möjliggörare” som delas ut en konsertarrangör eller producent vars insatser varit av stor betydelse för nutida konstmusik. ”För ett engagerat och oförtröttligt arbete med återskapandet av festivalen Svensk Musikvår”.

Norrbotten NEO

Norrbotten NEO

Norrbotten NEO firade 2017 hela 10 år i kammarmusikens framkant och är landets enda i sitt slag och med ett nationellt uppdrag att verka för den nutida kammarmusiken. De består av sju musiker som spelar flöjt, klarinett, slagverk, piano, violin, viola och cello. I syfte att verka för den svenska kammarmusikens utveckling beställer ensemblen fortlöpande nya verk och samarbetar både med yngre och mer väletablerade tonsättare, främst nationellt men även internationellt.

Dirigent- Rei Munakata

Piano – Mårten Landström

Flöjter – Julia Crowell

Klarinetter – Robert Ek

Slagverk – Daniel Saur

Violin – Lovisa Ehrenkrona

Viola – Mina Fred

Cello – Nikolay Shugaev

Oboe – Geoff Cox (Sciarrino)

norrbottensmusiken.se/ensembler/norrbotten-neo

Paula af Malmborg Ward

Paula af Malmborg Ward

Presentatör, sång

Paula af Malmborg Ward är tonsättare och musiker med Nya Varvet som bas. Har en diger verklista med tonvikt på musikdramatik och orkestermusik och samarbeten med bland andra Gustavo Dudamel, Neeme Järvi, Mats Rondin och Kent Nagano bakom sig.

Hon är aktuell med Göteborgsoperans beställningsverk ”Mytomania” (libretto Kerstin Perski), med planerad urpremiär på Göteborgsoperans stora scen februari 2021.

Paula är styrelseledamot i FRONTSIDE Kammarmusikförening och föreningen Kalvfestivalen. Ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

www.upward.se

Rei Munakata

Rei Munakata

Munakata är för närvarande konstnärlig ledare och chefsdirigent för Curious Chamber Players Stockholm. Experiment och nyfikenhet är ensemblens profil, och Munakata och gruppen har sedan 2003 kontinuerligt utforskat nya idéer och konsertramar med kreativa kompositörer med stark originalitet. Munakata ledde gruppen till ett framgångsrikt genombrott på Darmstädter ferienkurse 2012, följt av omedelbar återkomst till Darmstadt och inbjudningar till världens ledande festivaler för ny musik som IMPULS Graz, Time of Music Viitasaari, Gaudeamus Muziekweek Utrecht, för att nämna några. I nära samarbete med ensemblens huskompositör Malin Bång har gruppen framfört Bångs verk på Ultraschal Festival Berlin, Sound Scotland, Bludenzer Tage zeitgemäßer Musik, Sampler-serien Barcelona, Klang Avantgarde Festival Köpenhamn, Estonian Music Days och Borusan-serien Istanbul.

Munakata är dirigent för Ensemble Mimitabu Göteborg och har gästdirigerat ensembler som Esbjerg Ensemble, Ensemble Mosaik Berlin, Ensemble Aleph Paris, Kammarensemble Neue Musik Berlin, Oslo Sinfonietta, SMASH Ensemble Salamanca, Athelas Sinfonietta Köpenhamn, Distractfold Ensemble Manchester, Aarhus Sinfonietta och Klangforum Wien.

Munakata är lika hemma i operahusen och framförde den svenska premiären av Salvatore Sciarrinos Luci mie tradrici på Göteborgsoperan tillsammans med Gageego! Göteborg. Hans resa i Sciarrinos musik fortsatte med Infinito Nero under Warszawas höstfestival 2016.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Ron Davis Alvarez & The Dream Orchestra

Ron Davis Alvarez & The Dream Orchestra

Hösten 2015 kom violinisten och orkesterledaren Ron Davis Alvarez från Caracas, Venezuela till Sverige som utbytesstudent. Ron anlände till Stockholms central samtidigt som en stor grupp ensamkommande flyktingungdomar.

En chockartad syn för Ron, själv uppvuxen under fattiga omständigheter och med en annan bild av Sverige än den som mötte honom.

Efter att ha fått svar på sina frågor om dessa ensamkommandes situation tog han där och då ett beslut om att hjälpa dessa ungdomar, om han själv skulle få möjlighet att stanna och verka i Sverige. Så blev det. Ron, en musikalisk begåvning fostrad i den venezuelanska El Sistema-rörelsen, anställdes inom kort som konstnärlig ledare för El Sistema i Sverige och blev därmed kvar.

I april 2016 infriade han sitt löfte till sig själv och startade Dream Orchestra. En orkester för alla, men i synnerhet för dem som behövde den mest: de ensamkommande. I en flyktingförläggning i Frillesås söder om Göteborg hittade han sina första elever och på den vägen är det.

Nyheten om orkestern som ville satsa på dessa unga människor har gått som en löpeld.

I dag har Dream Orchestra 159 medlemmar, 10 lärare och anställd administrativ personal. Verksamheten organiseras som en förening med ett bolag och drivs i nära samarbete med civila samhället, Betlehemskyrkan, Stiftelsen El Sistema, Göteborgs Symfoniker och Högskolan för scen och musik.

Trio Boccherini

Trio Boccherini

Stråktrio:

Suyeon Kang, violin
Violinisten Suyeon Kang, som är erkänd för sitt djup och sin intelligens i tolkningen samt sina övertygande framträdanden ”…hon fängslade sin publik – intimitet, spänning, inspiration och själ i varje ton” (Der Tagesspiegel), är född i Sydkorea och uppvuxen i Kanada och Australien. Hon har varit bosatt i Tyskland sedan 2007 och har ett färgstarkt musikaliskt liv. Hon har vunnit flera stora/speciella priser i flera internationella violintävlingar, bland annat: Michael Hill International Violin Competition (första pris och publikpris), Yehudi Menuhin International Competition, samt i Buenos Aires, Bayreuth och Indianapolis. Hon utsågs till ”Australian Young Performer of the Year” vid 16 års ålder och har sedan dess uppträtt som solist med orkestrar internationellt. Hennes omfattande repertoar sträcker sig från tidig barock till avantgarde. Hennes orubbliga nyfikenhet har lett henne till en enorm smidighet mellan olika musikaliska discipliner. Hon är medgrundare av Trio Boccherini (stråktrio). Trion har nyligen släppt två album med Beethovens integrerade stråktrios och fått mycket beröm av kritikerna. Dessutom är hon en mycket efterfrågad kammarmusiker; bara under 2021 var hon en inbjuden artist vid Rügen Chamber Music Festival & Gartow Music Festival (DE), GAIA Festival & Ernen Chamber Music Plus (CH), SoNoRo Festival on Tour (RO). År 2021 utsågs hon till konsertmästare vid Kammerakademie Potsdam. Sedan 2017 har hon en tjänst i den 15 medlemmar starka ensemblen Camerata Bern. Regelbundna inbjudningar som gästledare, även oftare i rollen som Play/Direct med flera andra ledande europeiska kammarorkestrar, bland annat Münchens kammarorkester, CHAARTS Chamber Artists, Sevillas barockorkester, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Ensemble Resonanz. Sedan 2016 har hon en tjänst som undervisningsassistent till professor Antje Weithaas vid Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin.

Vicki Powell, viola
Violisten Vicki Powell har lovordats av New York Times för sin ”undersökande introspektion” och av Philadelphia Inquirer som ”en stjärna” med ”en vällustig ton”. Hon har framträtt som solist med Philadelphia Orchestra, Milwaukee Symphony, Aspen Festival Orchestra och Wisconsin Chamber Orchestra och har varit en av artisterna vid Verbier-, Ravinia-, Caramoor-, Spannungen- och Marlboro-musikfestivalerna. Powell har fått ett Gold Award in Music från National Foundation for Advancement in the Arts. Andra utmärkelser inkluderar tredje pris och sonatpriset vid Primrose International Viola Competition 2011, samt första pris vid Philadelphia Orchestra Greenfield Competition, Johansen International Competition och Aspen Low Strings Competition. Powell är en ivrig kammarmusiker och uppträder över hela Europa med Boccherini Trio. Hon har turnerat med Musicians from Marlboro, Musicians from Ravinia ’ s Steans Institute och Curtis on Tour och uppträder med Jupiter Symphony Chamber Players i New York. Bland de senaste höjdpunkterna kan nämnas framträdanden vid MITO-festivalen, Rheingau Music Festival, Zürich Tonhalle och Konzerthaus Berlin. Hon har också tidigare samarbetat med kända artister som Mitsuko Uchida, Christian Tetzlaff, Steven Isserlis, Nobuko Imai och Pamela Frank. Powell är försteviolinist i Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och har inbjudits att uppträda som gästförsteviolinist i Bayriska radions symfoniorkester, Gewandhausorchester, Australian Chamber Orchestra, Münchens kammarorkester och Camerata Bern. Förutom sina aktiviteter som violist brinner Powell för att använda musik för att engagera samhällen med olika bakgrunder för att stärka de sociala banden och för att öka medvetenheten om humanitära insatser i hela världen. Som ledare för Verbier Festival Academy ’ s ” Reaching Out ” program hjälper hon musiker att bredda sina nätverkskunskaper för att bli innovativa och aktiva entreprenörer. Powell är född i Chicago och började sina musikstudier i Madison, Wisconsin med Eugene Purdue och Sally Chisholm. Hon har gått ut Hochschule für Musik ”Hanns Eisler”, Juilliard School och Curtis Institute of Music och studerat med Máté Szűcs, Misha Amory och Roberto Diaz.

Paolo Bonomini, cello
vann första pris vid den XX internationella J.S. Bach-tävlingen i Leipzig och har en aktiv internationell karriär som kammarmusiker, solist och lärare. Han är för närvarande förste cellist i Salzburg Camerata.Sedan han debuterade vid 15 års ålder har han gett konserter över hela Europa, Sydamerika och Australien och uppträtt som solist med bland annat Camerata Bern, Sinfonie Orchester Biel, Pauliner Kammerorchester, Odessa Chamber Orchestra och Virtuosi di Praga.Hans första solo-CD ”Violoncello Italiano”, som publicerades av Genuin Classics, fick lysande recensioner och valdes till månadens CD av Fono Forum, en av Tysklands mest respekterade musiktidningar. Som grundare av Boccherini Trio, en stråktrio med vilken han spelade in samtliga Beethoven-trios för Genuin Classics, har Paolo Bonomini uppträtt på prestigefyllda platser som Wigmore Hall, Konzerthaus Berlin, Bach-Archiv Leipzig, MITO Festival, Enescu Festival och Engadin Festival. Han har uppträtt tillsammans med Salvatore Accardo, Bruno Giuranna och Franco Petracchi och spelat tillsammans med Giovanni Sollima som en del av projektet ”Tenebrae, il Principe dei musici” på några av de viktigaste italienska teatrarna. Paolo har varit gästande solocellist hos Deutsches Symphonie-Orchester, Berlin och Mahlers kammarorkester. Dessutom samarbetar han i samma roll med Camerata Bern och Deutsche Kammerphilharmonie i Bremen. Han har spelat med Bayerischen Rundfunks och Luzern Festival Orchestras under ledning av Claudio Abbado, Mariss Jansons, Riccardo Muti, R. Chailly, Sir Elliot Gardiner och Herbert Blomstedt. Han undervisar i avancerade kurser vid musikskolan i Fiesole och blev assistent till Jens Peter Maintz vid UdK i Berlin. Han är regelbundet inbjuden som assistent till Antonio Meneses vid Hochschule der Künste i Bern. Han håller mästarklasser vid Real Conservatorio de Música de Madrid och vid Conservatorio Superior de Música de Aragón. Paolo Bonomini har alltid varit intresserad av filologisk forskning och har redigerat den kritiska utgåvan av Tommaso Giordanis ”Six Sonatas for Two Cellos”, utgiven av Armelin Musica. Hans viktigaste konstnärliga influenser kommer från musiker som Mario Brunello, Antonio Meneses, Jens Peter Maintz och Rainer Schmidt.

www.boccherinitrio.com

Program 2022 Sydvindar

Observera att alla evenemang kräver att du kan uppvisa ett giltigt covidbevis för vaccination, ett så kallat vaccinationsbevis. Med ditt vaccinationsbevis visar du på ett enkelt och säkert sätt att du har blivit vaccinerad mot covid-19.  Vaccinationsbeviset visas upp tillsammans med giltig ID-handling vid entré.

FREDAG 14 JANUARI

Kl. 19.00-21.00 Kronhuset https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena
1. INVIGNINGSKONSERT
Festivalen inleds med en konsert fylld av varm sydländsk musik från Italien, Spanien och Argentina; från sent 1800-tal fram till helt nyskriven musik. Här kan man förvänta sig både smäktande, längtansfull och rytmiskt eldig musik. Franscesco Coll bjuder på ett helt nyskrivet verk med det förföriska namnet ”Olivens röst!”,  och inte mindre är tretton olika typer av instrument ger en lyxig klangmix åt konserten! 

Paula af Malmborg Ward 
(*1962) Open up!  
Tobias Granmo, violin; Jonas Larsson, slagverk; Karin Dornbusch, klarinett; Abraham Cupeiro,zinka;  Paula af Malmborg Ward, röst

Luigi Boccherini (1743 -1805) Trio i Ess Dur op.14, nr.5  för violin, cello och piano
-Andantino
-Allegro con spirito
-Variazioni: Allegretto sostenuto
Trio Boccherini

Giovanni Bassano (ca 1561-1617) Vestivo e colli för zinka och gitarr
Abraham Cupeiro, Jacob Kellerman

Alberto Ginastera (1916- 1983 ) Danzas Argentinas op 2 (1937) för piano
-Danza del viejo boyero ( Den gamle herdens dans)
-Danza de la moza donosa ( Donosaflickans dans)
-Danza del gaucho matrero ( Den laglöse comboyens dans)
Francisca Skoogh

-Paus-

Francesco Coll (*1985) De voz aceitunada (Olivens röst) för flöjt, viola, gitarr Uruppförande 
Julia Crowell (Neo), Vicky Powell, Jacob Kellermann

Joaquín Turina (1882-1949) arr. för Azahar Ensemble av José Luis Turina (1952)
Cinco Danzas Gitanas ( Fem romadanser) op.55 för blåskvintett
-Zambra ( En flamencodans)
-Danza de la seducción ( Förförelsens dans)
-Danza ritual (Rituell dans)
-Generalife (Arkitektens trädgård i Alhambra)
-Sacro-monte (Sacromonte-romska kvarter i Granada)
Azahar Ensemble

__________________________________________________________________

2. MUSIK I NATTEN-EN VÄRLDSRESA

Pga sjukdom i Norrbotten NEO, ersätts programmet med festivalens övriga artister som bjuder på en musikalisk världsresa.

Musik av Kancheli, Lutoslawski, Barrios, Pianola, Ravel, Francaix, folkmusik från Bulgarien, Colombia, Afrika.
Abraham Cupeiro, Jacob Kellerman, Trio Boccherini, Azahar Ensemble, Karin Dornbusch



LÖRDAG 15 JANUARI

kl.11.00-12.15 Kronhuset https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena
3. LÖRDAGSPROMENAD
Under våra Vandringskonserter får publiken upptäcka Göteborgs äldsta byggnad Kronhuset. Publiken färdas genom årtusenden i Göteborgstonsättaren Ida Lundéns (1971) uruppförande Samman – vika, väga, väva. En ström av influenser från söder mot norr vävs in i musiken när Ida utgår från världens äldsta noterade musik, en 3400 år gammal hymn funnen i staden Ugarit i nuvarande Syrien.
Paula af Malmborg WardIda Lundén, Trio Boccherini, Jacob Kellerman

__________________________________________________________________

Kl. 15.00-16.00 Kronhuset (obs!) https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena
4. KAFFE OCH CHOKLAD
I biljettpriset ingår kaffe (te) och en bit choklad

En eftermiddagskonsert i avslappnad stil. En hyllning till kaffet och chokladen från sydligare breddgrader och en hyllning till Göteborgs Cafékultur. Allt detta serveras med lättsam och förförisk klassisk italiensk stråkmusik, spanska gitarrklanger och argentiska tangos. 

Alessandro Rolla (1757 -1841) Allegro ur duett för violin och violoncello i B-Dur Suyeon Kang, Paolo Bonomini

Francisco Tarrega (1852-1909) Capricho Arabe för gitarr   
Isaac Albéniz (1860-1909) Asturias för gitarr
Jacob Kellerman

Ástor Piazzolla (1921-1992) Café 1930 och Nightclub 1960 
Suyeon Kang, Jacob Kellerman

Ástor Piazzolla  La Calle 92 för violin och cello
Vicki Powell, Paolo Bonomini

Luigi Boccherini
Trio för violin, viola och cello i c -moll op.14, nr. 2 
-Allegro moderato
-Adagio
-Tempo di Menuetto
-Prestissimo
Trio Boccherini

__________________________________________________________________

Kl. 18.00-20.00 Kronhuset https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena
5. HYLLNINGAR

En konsert fylld av hyllningar! Danmarks världsberömda tonsättare Carl Nielsen var ofta i Göteborg under sitt liv och fick sin blåskvintett uruppförd där för 100 år sedan. Nu får vi höra den igen i Göteborg med den spanska Azahar Ensemble. Hector Villa-Lobos, Bélá Kovacs, Manuel de Falla hyllar äldre kollegor, och avslutningsvis hyllar Joaquín Turina fem spanska kvinnor.

Carl Nielsen (1865-1931) Blåskvintett op.43  
(100-års jubileum sedan uruppförandet ägde rum i Göteborg)
-Allegro ben moderato
-Menuet, Trio
-Präludium, Tema con variazioni
Azahar Ensemble

Andrea Tarrodi (*1981) Madrigali, hommage á Barbara Strozzi för flöjt, klarinett, piano, slagverk, violin, viola, cello
Norrbotten NEO
UTGÅR pga sjukdom

Hector Villa-Lobos (1887-1959) Bachianas Brasileiras nr. 5, Aria: Cantilena för viola och piano
Vicki Powell, Francisca Skoogh

Béla Kovács (*1908) Hommage a Manuel de Falla för klarinett
Karin Dornbusch

Manuel de Falla Homenaje: Le Tombeau de Claude Debussy för gitarr
Jacob Kellerman

Claude Debussy (arr. Av Richard Dünser) / Alexander Swete
Tre preludier för violin, klarinett och gitarr
– La fille aus chevaux de lin ( Flickan med linhåret)

-Des pas sur la neige (Fotspår i snön)
-Minstrels
Suyeon KangKarin Dornbusch, Jacob Kellerman

Joaquín Turina (1882-1949) (arr. för Azahar Ensemble av José Luis Turina)
Mujeres Españolas (Spanska kvinnor) op.73 för blåskvintett  
-La gitana enamorada (Den förälskade romaflickan)
-La marchande de fleurs (Blomsterflickan)
-La señorita que baila (Den dansande kvinnan)
-La murciana guapa (Den vackra kvinnan från Murcia )
-La alegre sevillana (Den lyckliga från Sevillia)
Azahar Ensemble

__________________________________________________________________

21.30-22.30 Kronhuset https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena
6. SPÖKEN OCH FANTASIER

Med urljud lockar Abraham Cupeiro in oss i en annan värld med sin mystiska keltiska drakhuvudsbeprydd Karnyx! Vi reser ner till en vacker ö i Grekland, till spanska Granada, till vinet och Alhambra. Vi möter enhörningar och spöken..

Introduktion
Abraham Cupeiro, karnyx och Johan Björklund, gran cassa

Joan Magrané Figuera (*1988) Un tapís (Enhörningen) för blåskvintett
Azahar Ensemble

Manuel de Falla (1876-1946) Seis canciones populares för violin och gitarr
Suyeon Kang, Jakob Kellerman

Claude Debussy (1962-1918)
L’isle joyeuse ( Den lyckliga ön) för piano solo
Puerta del Vino ( Vinporten i Alhambra) för piano solo
Francisca Skoogh

George Crumb (*1929) Ghosts of Alhambra ( Alhambras spöken) för mezzosopran, slagverk och gitarr
Monica Danielsson, Jonas Larsson, Jakob Kellerman


SÖNDAG 16 JANUARI

7. 11.00 -11.40 Kronhuset https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena

PANGEA- FAMILJEKONSERT
En musikalisk resa till i olika kulturer på jorden. Här i ett möte mellan spanske multiinstrumentalisten Abraham Cupeiro (karnyx, zinka, folkmusiklurar) och ensamkommande barn och ungdomar i Dream Orchestra under ledning av Ron Alvarez!
Abraham Cupeiro, Dream Orchestra, Ron Alvarez

__________________________________________________________________

14.00-15.45 Kronhuset https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena
8. FJÄRRAN RÖSTER

Musik från fjärran länder fyller konserten med en final som sprudlar av spanske Joaquín Turinas Trio för violin, cello och piano! 

Jenny Hettne (*1977) Stimme aus der Ferne för flöjt, klarinett, slagverk, piano
Norrbotten NEO  

Salvatore Sciarrino (*1947) Infinito Nero (Svart oändlighet) för mezzosopran, flöjt, oboe, klarinett, slagverk, piano violin, viola, cello
Monica Danielsson, Norrbotten Neo, Rei Munakata
UTGÅR pga sjukdom

Witold Lutoslawski (1913-1994) Bucolics, fem stycken för viola och cello
Vicki Powell, Paolo Bonomini

Franz Liszt (1811-1886) Raspody för piano
Francisca Skoogh

Spansk, armenisk och arabisk folkmusik
Azahar Ensemble, Abraham Cupeiro ( herdehorn, duduk, shofar, kawara, zurna) , Johan Björklund (darbouka)

Joaquín Turina Trio nr 2 op. 76 i h-moll för violin, cello och piano
-Lento
-Molto Vivace
-Lento, Andante
Suyeon Kang, Paolo Bonomini, Francisca Skoogh

__________________________________________________________________

18.00-20.30 Kronhuset https://billetto.se/users/kronhuset-kreativ-arena
9. FINALKONSERT

I finalkonserten låter vi oss förföras och värmas av sydländska temperament! Bland annat för vi höra svenske gitarristen Jacob Kellerman och spanska Azahar Ensemble som gemensamt uruppför det nyskrivna verket ”Flor de Azahar” (Apelsinblommor) av spanske tonsättaren Manuel Martínez-Burgos.

Mathieu Lussier (*1973)
Dos Tropicos! Prelude Tropical en forme de Habanera op. 7
(Två vändkretsar! Tropiskt förspel i form av en Habanera)
Azahar Ensemble

Joaquín Turina Oración del Torero (Tjurfäktarens bön)
Azahar Ensemble

Nino Rota (1911-1979) Trio för klarinett, cello och piano
-Allegro
-Andante
-Allegrissimo
Karin Dornbusch, Paolo Bonomini, Francisca Skoogh

-Paus-

Victor Varela ( *1955) Gliss. för alt-saxofon (2020)
Jörgen Pettersson

Jean Cras (1879-1932) Trio för violin, viola och cello
-(ingen titel)
-Lent
-Animé
-Très animé
Trio Boccherini

-Paus-

Manuel Martínez-Burgos (*1970) Flor de Azahar (Apelsinblommor) för gitarr och blåskvintett Uruppförande
Jacob Kellerman, Azahar Ensemble

Folkmusik ur Ladinotraditionen för blåsinstrument, gitarr, slagverk
Jacob Kellerman, Abraham Cupeiro, Per Sjögren

Final med festivalartister!

_______________________________________

MÅNDAG 17 JANUARI

Kompositionsstudenter från HSM har tagit del av Frontsidefestivalens konserter i studiesyfte. Under workshopen träffar de Norrbotten Neo för första gången i ett direkt samarbete. Studenterna får nu prova sina allra första idèer tillsammans med ensemblen. Samarbetet mynnar ut i en konsert den 27 april då ensemblen uruppför studenternas nya kompletta verk.

15.00-16.00 Sjöströmska salen, Högskolan för scen och musik 
WORKSHOP – EFTERKLANG
UTGÅR PGA SJUKDOM

Öppet för passiva deltagare. Gratis inträde

Ledning: Malin Bång, lektor för komposition; Monica Danielson, konstnärlig chef Norrbotten Neo

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.   Lär dig mer