2021 Frontside Light – Let the music sound!

Temat är Frontside light – Let the music sound! 

Det handlar om musikens kraft att överleva i alla möjliga situationer sedan urminnes tider. Programmets breda mångfald av kammarmusik med musik från 1600-talet fram till helt nyskrivet är beviset! I typisk Frontside-anda kan vi naturligtvis inte hålla oss borta från våra spektakulära inslag… Paula af Malmborg Ward är i sitt esse då hon uruppför Buteljernas tid, andra satsen ur Portersviten. Paula har suttit nere i restaurangen Porter Pelles porterkällare ”Carnegie Hål” och skrivit direkt för det gamla piano som står där. Med restaurangägare Björn Lager som assistent har hon radat upp porterflaskor i kronologisk ordning och bildat tonserier efter komplexa uträkningar av årgångar och storlekar. Palle Dahlstedt bistår med elektroniska klanger. Detta får inte missas! Det kompletta uruppförande med alla satserna ( med interagerande publik!) uruppförs sedan 2023 till Göteborgs 400 -års jubileum då bl a Skottland, England och Portern får extra uppmärksamhet. 

Ett av festivalens nyckelverk och starkt knutet till temat, är franske tonsättaren Olivier Messiaens Kvartett vid tidens ände som framförs fredagen den 15 januari, dvs på årsdagen då verket uruppfördes för exakt 80 år sedan. Messiaen som var djupt katolsk troende fullbordade ett av kammarmusikens mest fascinerande och känsloladdade verk under mycket svåra förhållanden som krigsfånge i Görlitz. Uruppförandet skedde i fånglägret den 15 januari 1941 för minst 400 krigsfångar och lägervakter. Messiaen själv och tre medfångar uruppförde kvartetten. Deras instrument var i uselt skick och saknade både tangenter, strängar och klaffar. Det måste ha varit kallt. Man kan knappt föreställa sig situationen. Messiaen mindes senare tillfället och sade: ”Aldrig har jag blivit lyssnad till med så mycket uppmärksamhet och förståelse.” Kvartettens klarinettist, Henri Akoka uttalade sig om verket: ” Det är det enda jag vill minnas från kriget!”

Artister 2021

Anders Carlsson

Anders Carlsson

Presentation

Anders Carlsson har arbetat vid Musikhögskolan och Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, bland annat som forskningssamordnare. Han har också varit föreståndare för orgelforskningen vid GOArt samt prefekt vid HDK.

I sin forskning har han framför allt ägnat sig åt Göteborgs musikhistoria och kartlade i doktorsavhandlingen ”Handel och Bacchus eller Händel och Bach?” hur det professionella orkesterväsendet byggdes upp i Göteborg långt innan det samma skedde i Stockholm.

Anna Petrini

Anna Petrini

Blockflöjt, petzoldflöjt

Anna Petrini (f. 1978) är en svensk blockflöjtist, som är lika väl förankrad i tidig musik som i nutida repertoar.

Utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och vid Conservatorium van Amsterdam är hon verksam som solist och kammarmusiker både i Sverige och internationellt.

Hennes debut-CD med musik av bland andra Oscar Bianchi och Malin Bång nominerades till en Grammis 2013 och vann priset Nutida Sound – årets konstmusik på skiva 2013. Med sikte på att utveckla repertoaren för blockflöjt ägnar Anna Petrini en stor del av sin verksamhet åt nutida musik-projekt.

Anna har just mottagit Kungliga Musikaliska Akademiens stora Interpretpris.

http://www.annapetrini.com

Daniel Berg

Daniel Berg

Marimba, presentation

Daniel Berg är professor i musikalisk gestaltning vid Göteborgs Universitet och undervisar i slagverk, nutida musik och kammarmusik vid musikhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Örebro.

Daniel studerade själv vid Musikhögskolan i Göteborg (nuvarande HSM) samt vid Rotterdams musikkonservatorium i Holland.

Solodebuten ägde rum i Göteborgs konserthus där han tillsammans med Göteborgs Symfoniker uruppförde Anders Nilssons marimbakonsert.

I samarbete med svenska tonsättare vill Daniel utveckla kammarmusik med slagverk i centrum. Det har resulterat i över 200 uruppföranden och flera spännande projekt – bland annat föreställningen ”Ekelöf spelade inte marimba” tillsammans med skådespelaren Henric Holmberg.

Som solist har Daniel Berg medverkat vid internationella festivaler för slagverk. Han har gjort flera inspelningar för radio och tv och spelat in skivor med marimba.

marimbaart.com

Hans Davidsson

Hans Davidsson

Orgel

Hans Davidsson (f. 1958) är internationellt verksam organist, kyrkomusiker, forskare, författare, konsult, konstnärlig ledare för Göteborgs internationella orgelakademi (GIOA), lärare vid Ljungskile folkhögskola, vice preses i Kungl. Musikaliska Akademien och, sedan 2017, tillbaks i Göteborg som organist i Älvsborgs kyrka.

Han har en internationell karriär som konserterande organist, som gästlärare och föreläsare vid olika lärosäten, kurser och festivaler och som jurymedlem vid orgeltävlingar i hela världen.

Han har gjort ett stort antal inspelningar för Loft Recordings (USA), bland annat samtliga orgelverk av Matthias Weckman, Georg Böhm, Dietrich Buxtehude och, nu senast, Felix Mendelssohns sex orgelsonater, op. 65.

Jakob Koranyi

Jakob Koranyi

Cello

Vi är glada att få välkomna Jakob Koranyi till Göteborg och Frontside. Jakob, som är född i Stockholm har turnerat flitigt i Europeiska städer såsom: Wien, Köln, Bryssel, Amsterdam, Paris, Hamburg, Barcelona och Luxemburg, både som solist och som kammarmusiker. Under åren har ett stort antal utmärkelser och priser mottagits såsom t.ex. Le Prix d´Homeur and Ferminich Price. Under festivalen kommer vi att få möta Jakob under flera konserter och få höra bl.a. Schuman, Beethoven och Smetana.

www.jakobkoranyi.com

Karin Dornbusch

Karin Dornbusch

Klarinett

Karin Dornbusch, festivalens konstnärligare ledare är bosatt i Basel i Schweiz, sedan 1995 växte upp i en musikerfamilj i Stockholm. hon har en starkt band till både Göteborg och Västkusten. Hennes pappa är född och uppvuxen i Göteborg, och efter idogt släktforskande har hon kommit fram till att släkten på farfarsmor sida har levt på öarna Orust och Tjörn sedan flera århundraden. Efter sina studier vid Hochschule der Künste Berlin och Musikakademie der Stadt Basel är hon en internationellt efterfrågad  klarinettsolist och kammarmusiker. År 1996 vann hon det svenska Solistpriset och första pris av Basler Orchester Gesellschaft. 1997 valdes hon ut av konserthusen i Wien, Birmingham, Stockholm och Aten som solist i konsertserien Rising Stars. Hon har uppträtt som solist vid Nobelprisceremonin i Stockholm. Hon har spelat in tre cd-skivor på Caprice Records och en cd genuin classics leipzig. Hennes skiva Nordic Clarinet Concertos nominerades till en svensk Grammis.  Som solist har hon uppträtt med de stora symfoniorkestrarna i Stockholm, Malmö, Gävle, Norrköping, Basel och Zagreb under dirigenter som Armin Jordan, Peter Csaba och Daniel Harding. Hon är en fast medlem i ensemblen camerata variabile basel, Ensemble Fiacorda och hon är soloklarinettist i CMB. Hon har uppträtt med Gringolts Quartet, Vertavo Quartet, Bennewitz Quartet, Zemlinsky Quartet, Trio Con Brio Copenhagen, Dénes Várjon, Benjamin Engeli, Georges Pludelmacher, Alasdair Beatson, Henri Sigfridsson, Hans Pålsson,  David Huang Danny Driver, Charles Owen, Håvard Gimse, Christian Ihle Hadland, Marianna Shirinyan, Bengt Forsberg, Julien Quentin, Jacob Kellerman, Jakob Koranyi, Malin Broman, Simon Crawford-Phillips. Sini Simonen, Chloë Hanslip, David Grimal, Cecilia Zilliacus, Magali Mosnier, Henrik Goldschmidt, Diego Chenna, Szabolcs Zempléni, Martin Owen, Malin Hartelius, Katarina Karnéus m fl .
Hon engagerar sig starkt för nutida musik och har samarbetat med kompositörer som Kaija Saarihao, Dai Fujikura, Lisa Streich, Jennifer Walshe, Helena Winkelman och Maja S.K Ratkje. Den välkända svenske kompositören Benjamin Staern tillägnade henne ”Worried souls” för klarinett & basklarinett och orkester som hon har framfört vid flertalet tillfällen både i Sverige och Tyskland. Senaste gången i april 2022 i ett kritikerrosat framförande i Stockholms konserthus med Gävlesymfoniorkester och dirigenten Emil Eliasson. 2006 – 2017 var hon konstnärlig ledare för Båstad kammarmusikfestival, där erhöll den första Guldkvasten av KVAST 2009 för hennes tema med 29 kvinnliga tonsättare från då och nu. Sedan 2019 är hon konstnärlig ledare för FRONTSIDE-Göteborg International Chamber Music Festival i Sverige. Hennes konsertprogram är ofta ovanligt sammansatta, med ett eget intresse att blanda välkänt med nytt och okänt . Bredvid den traditionella kammarmusiken öppnar hon gärna dörrarna för andra genrer som folkmusik, improvisation, elektronisk musik, jazz. Kung Carl XVI Gustaf har tilldelat henne medaljen Litteris et Artibus och hon är medlem i Kungliga Musikaliska Akademien.

www.karindornbusch.ch

Karl Nyhlin

Karl Nyhlin

Teorb, barockgitarr

Lutenisten Karl Nyhlin föddes i Umeå och studerade vid musikhögskolorna i Stockholm och Malmö. Därefter mottog han ett flertal stora stipendier, bl.a. från Fulbright, för att bege sig till USA, där han avslutade sina diplomstudier för prof. Nigel North vid IU Bloomington 2002.

Idag är Karl bosatt i Stockholm men är flitigt engagerad över hela Europa som solist och continuospelare på olika lutor, teorber och gitarrer. Han arbetar regelbundet med framstående europeiska barockensembler, t.ex. Les Talens Lyriques (FR) och B’Rock (BE), och med dirigenter som Christophe Rousset och René Jacobs. Han är också primarie lutenist på Drottningholmsteatern.

Han har framträtt i över 35 länder på sex kontinenter. Karl har medverkat på en stor mängd inspelningar som ensemblemusiker, och spelat in två kritikerrosade solo-CD.

Malin Broman

Malin Broman

Violin, viola och barockviolin

Malin Broman är mycket efterfrågad som solist, konstnärlig ledare, kammarmusiker, lärare och orkesterledare. Malin föddes i Kungsbacka och började spela fiol vid fem års ålder. Hon studerade för Lisbeth Vecchi och Milan Vitek, innan hon vann ett stipendium för att studera med David Takeno vid Guildhall School of Music & Drama.

Tidigt i sin karriär var Malin pristagare vid ett flertal tävlingar, bl.a. i Carl Nielsen International Violin Competition, Danmark. Vid Washington International Competition for Strings fick hon både första pris och publikpriset. Malin har sedan dess skapat en framgångsrik solokarriär. Höjdpunkterna inkluderar föreställningar med Göteborgssymfonikerna, Köpenhamn Phil, BBC Scottish Symphony, Academy of St Martin-in-the Fields och Sveriges Radioorkester. Hon har arbetat med dirigenter som: Neeme Järvi, Andrew Manze och Daniel Harding. Som kammarmusiker är Malin en av grundarna och medlem av Kungsbacka Piano Trio, som valdes ut för både BBC New Generation Artists Scheme och European Concert Halls Organization.

Med sin partner Simon Crawford-Phillips uppträder hon regelbundet som duo. Senast var hon med och grundade Stockholm Syndrome Ensemble, en grupp som syftar till att omdefiniera konsertupplevelsen och består av några av Europas mest lysande kammarmusiker. Ensemblen har en egen serie på ’Musikaliska’ i Stockholm och 2014 gjordes en dokumentär av gruppen för SVT.

Mime Yamahiro Brinkmann

Mime Yamahiro Brinkmann

Barockcello

Den japanska cellisten Mime Yamahiro Brinkmann, fick sitt performance diplom för cello vid Toho Gakuen School of Music i Tokyo 1994. Hon specialiserade sig sedan på historiska prestationer vid Royal Conservatory i Haag och tog solistexamen 2000. Mime är pristagare av ’Concorso Internazionale Romano Romanini per strumenti ad arco’ (Brescia, Italien) och den första cellisten att vinna solistpriset vid Concours Musica Antiqua Brugge (Belgien).

Mime Yamahiro Brinkmann är verksam som solist och som medlem i ledande musikgrupper över hela världen. Hon deltar i turnéer, festivaler, operaproduktioner och inspelningar samt ger master-classes och coachar orkestrar på festivaler runt om i världen. Hon bor idag i Sverige, där hon är medlem i Drottningholms barockensemble och undervisar i barockcello vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Palle Dahlstedt

Palle Dahlstedt

Liveelektronik, komposition

Palle Dahlstedt (f. 1971) är docent vid institutionen för data- och informationsteknik, Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, samt vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet.

Han är också Obel Professor of Art and Technology vid Aalborgs universitet i Danmark.

Hans forskning är inriktad mot datorstödd kreativitet och handlar dels om att utveckla nya teknologier för musikalisk improvisation och komposition, dels om att förstå de inre mekanismerna hos konstnärliga skapandeprocesser, för att kunna få datorer att bete sig mer kreativt.

Som tonsättare och improvisatör, utbildad vid musikhögskolorna i Malmö och Göteborg, är Palle Dahlstedt fortsatt konstnärligt verksam. Han är också lärare i komposition av elektronisk musik och elektronisk komposition av musik vid Högskolan för scen och musik, samt konstnärlig ledare för Lindbladstudion.

Paula af Malmborg Ward

Paula af Malmborg Ward

Presentatör, sång

Paula af Malmborg Ward är tonsättare och musiker med Nya Varvet som bas. Har en diger verklista med tonvikt på musikdramatik och orkestermusik och samarbeten med bland andra Gustavo Dudamel, Neeme Järvi, Mats Rondin och Kent Nagano bakom sig.

Hon är aktuell med Göteborgsoperans beställningsverk ”Mytomania” (libretto Kerstin Perski), med planerad urpremiär på Göteborgsoperans stora scen februari 2021.

Paula är styrelseledamot i FRONTSIDE Kammarmusikförening och föreningen Kalvfestivalen. Ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

www.upward.se

Simon Crawford-Phillips

Simon Crawford-Phillips

Piano, regissör, kammarmusiker

Simon Phillips-Crawford är en pianist, regissör och kammarmusiker med en passion för att kämpa för samtida repertoar. Bland hans egna ensembler märks Kungsbacka Pianotrio och Stockholms syndrom ensemble. 2017 utsågs Simon till konstnärlig rådgivare och chefsdirigent för Västerås Sinfonietta, nu förlängt till 2023.

De senaste engagemangen har inkluderat Aalborg Symphony, Nash Ensemble, Polska kammaren, engelska avdelningen och Sveriges Radios symfoniorkestrar samt att bistå Daniel Harding, Alain Altinoglu och Stanislav Kochanovsky årligen på Verbier Festival.Simon är konstnärlig ledare för Change Music Festival i Norra Halland, Västerås Musikfestival och Co-Artistic ledare för Wye Valley Chamber Music Festival.

Simon valdes till Fellow i Kungliga Musikaliska Akademien 2010 och undervisar för närvarande vid Göteborgs Musik- och dramaakademi.

Tobias Granmo

Tobias Granmo

Violin

Tobias kärlek till violin har format hans liv och redan som ung har musiken varit en naturlig del av hans liv. Violinstudier vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Högskolan för scen och musik i Göteborg samt vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien för erkända violinprofessorer som Milan Vitek, Dora Schwarzberg, Günter Pichler och Ernst Kovacic har inspirerat honom.

Att föra musikens kraft vidare till nästa generation är för Tobias en viktig drivkraft. Han har även ett stort intresse av nyskriven musik. Marimbasolisten Daniel Berg och han bildar tillsammans Duo Granmo/Berg, som regelbundet turnerar i Europa. Två cd-skivor finns inspelade med duon och en tredje är på väg.

Tobias är lektor i violin samt kammarmusikansvarig vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet. Mellan 2011 och 2017 var han även studierektor där för de klassiska utbildningarna.

Tobias är regelbunden gästlärare vid musikakademierna i Vilnius, Riga, Ljubljana, Rom, Neapel, San Sebastian, Birmingham och Cork och sedan 2018 ”Sponsored Artist” hos strängtillverkaren Thomastik-Infeld, Wien.

www.gu.se

Zemlinsky Quartet

Zemlinsky Quartet

Stråkkvartett

František Souček, Petr Střížek – violin
Petr Holman – viola
Vladimír Fortin – cello

Sedan dess början 1994 har Zemlinsky-kvartetten blivit ett ofta prisat exempel på den tjeckiska stråkkvartett-traditionen.

Hittills har Zemlinsky-kvartetten turnerat på fyra kontinenter. Deras repertoar är bred, med mer än 200 verk av framstående tonsättare, inklusive nutida musik.

År 2014 blev kvartetten den fjärde i historien att spela in Antonín Dvořáks samtliga stråkkvartetter.

Nyligen har F. Souček och P. Holman utnämnts till professorer vid konservatoriet i Prag.

www.zemlinskyquartet.cz

Program 2021 FRONTSIDE LIGHT- LET THE MUSIC SOUND!

Konsert 1

FREDAG 15 JANUARI, kl. 19.00, ÄLVSBORGS KYRKA

OPEN UP!

Paula af Malmborg Ward (1962) Frontside Open up! Fanfar för röst, klarinett, violin, slagverk och cello
Paula af Malmborg Ward, Karin Dornbusch, Tobias Granmo, Daniel Berg, Jakob Koranyi

Joseph Haydn (1732-1809) Stråkkvartett ”Ryttaren» g-moll op. 74

  1. Allegro
  2. Largo assai
  3. Menuetto (Allegretto)
  4. Allegro con brio

Alexander von Zemlinsky (1871-1942) Stråkkvartett A-Dur, nr 1 op. 4

  1. Allegro con fuoco
  2. Allegretto – Prestissimo – Tempo di allegretto
  3. Breit und kräftig
  4. Vivace e con fuoco

Bedřich Smetana (1824-1884) Komedianternas dans ur operan Brudköpet i arrangemang för stråkkvartett
Zemlinsky Quartet


Konsert 2

FREDAG 15 JANUARI, kl 21.00, ÄLVSBORGS KYRKA

LJUS I MÖRKER

Georg Böhm (1661-1733) Preludium C för orgel
Dieterich Buxtehude (1637-1707): ”Wie schön leuchtet uns der Morgenstern”, BuxWV 223 för orgel

Torsten Nilsson (1920-1999) Linguae tamquam ignis (1972) ur Septem improvisationes pro organo

Hans Davidsson

Olivier Messiaen (1908 -1992) Kvartett vid tidens ände för klarinett, violin, cello, piano

  1. Liturgie de cristal (Kristallens liturgi)
  2. Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps (Sång för ängeln, som tillkännager tidens ände)
  3. Abîme des oiseaux (Fåglarnas avgrund)
  4. Intermède (Mellanspel)
  5. Louange à l’Éternité de Jésus (Lovsång till Jesu evighet)
  6. Danse de la fureur, pour les sept trompettes (Vredens dans för de sju trumpeterna)
  7. Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps (En svärm av regnbågar, till ängeln som tillkännager tidens ände)
  8. Louange à l’Immortalité de Jésus (Lovsång till Jesu odödlighet)

Malin Broman, Karin Dornbusch, Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips

( uruppförandet av kvartetten ägde rum på årsdagen för 80 års sedan, den 15 januari 1941 i fånglägret Stalag VIII A, Görlitz)


Konsert 3

LÖRDAG 16 JANUARI, Kl. 19.00, ÄLVSBORGS KYRKA

BAROCK OCH NUTID

Luigi Boccherini (1743-1805) Cellosonat i G -dur/G.5

  1. Largo
  2. Allegro alla Militaire
  3. Menuetto

Mime Brinkmann, Malin Broman, Karl Nyhlin

Jesper Nordin (1971) Inevitabilini för blockflöjt
Anna Petrini

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suite i C-dur BWV 1009 för cello

  1. Prelude
  2. Allemande
  3. Courante
  4. Sarabande
  5. Bouree I&II
  6. Gigue

Mime Brinkmann

Georg Phillip Telemann (1681-1767) Triosonate a moll TWV 42:a1 för blockflöjt, violin, basso continuo

  1. Affetuoso
  2. Vivace
  3. Grave
  4. Menuet

Anna Petrini, Malin Broman, Mime Brinkmann, Karl Nyhlin

John Cage (1912–1992): Dream

Karl Nyhlin, Mime Brinkmann

Improvisation för blockflöjt och elektronik
Anna Petrini, Palle Dahlstedt

Andrea Falconieri (1585 eller 1586- 1656)

  1. Folias echa para mi Señora Dona Tarolilla de Carallenos
  2. La Suave Melodia y su corriente
  3. Battalla de Barabaso yerno de Satanas

för blockflöjt, violin, basso continuo
Anna Petrini, Malin Broman, Mime Brinkmann, Karl Nyhlin

Marco Uccellini (1603 eller 1610-1680) Aria sopra la Bergamasca för blockflöjt, violin, basso continuo
Anna Petrini, Malin Broman , Mime Brinkmann, Karl Nyhlin


Konsert 4

LÖRDAG 16 JANUARI, Kl. 21.00, ÄLVSBORGS KYRKA

SEASCAPE AND BOTTOM UP!

Fausto Romitelli (1964-2004) Seascape för paetzoldflöjt
Anna Petrini

Judith Weir (1954) Sleep soond ida mornin’ ur Atlantic Drift för två violiner
Malin Broman, Tobias Granmo

Paula af Malmborg Ward (1962) «Buteljernas tid”, sats 2 ur Portersviten Uruppförande! * (Se nedan)
Paula af Malmborg Ward, Palle Dahlstedt

Edward Elgar (1857-1934) Sonat e-moll op. 82 för violin och piano

  1. Allegro
  2. Romance: Andante
  3. Allegro non troppo

Malin Broman, Simon Phillips-Crawford


Konsert 5

SÖNDAG 17 JANUARI, Kl. 18.00, ÄLVSBORGS KYRKA

I GODA VÄNNERS LAG

Daniel Berg (1971) Frontside för klarinett, violin, marimba

Karin Dornbusch, Tobias Granmo, Daniel Berg

Wilhelm Stenhammar (1871- 1927) Två sentimentala romanser op. 28 för violin och piano

  1. Andantino
  2. Allegro patetico

Tobias Granmo, Simon Phillips-Crawford

Britta Byström (1977) Dream Day för soloviola
Malin Broman

Carl-Axel Hall (1947) Intermezzo nr 3 för violin och marimba
Duo Granmo-Berg

Bengt Lundin (1945) Due time för violin och marimba

Duo Granmo-Berg

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Trio B-Dur op.11 «Gassenhauer» för klarinett, cello, piano

  1. Allegro con brio
  2. Adagio
  3. Tema con variazioni (”Pria ch’io l’impegno”: Allegretto)

Karin Dornbusch, Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips


Konsert 6

SÖNDAG 17 JANUARI, Kl. 20.00, ÄLVSBORGS KYRKA

FINAL

Robert Schumann (1810-1856) Fünf Stücke im Volkston för cello och piano

  1. Mit Humor
  2. Langsam
  3. Nicht schnell, mit viel Ton zu spielen
  4. Nicht zu rasch
  5. Stark und markiert

Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips

Palle Dahlstedt (1971) Living strings för live-elektronik
Palle Dahlstedt

Bedřich Smetana Pianotrio g-moll op. 15

  1. Moderato assai
  2. Allegro, ma non agitato
  3. Finale. Presto

Malin Broman, Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips


Buteljresan sats 2 ur Portersviten av Paula af Malmborg Ward

Under hela mitt låtskrivar/tonsättarliv har drycker och marin miljö varit återkommande teman.

En krusbärsläsk på Stilla havet (komponerad på Svartlögafjärden) och Pina Colada (komponerad på Nordsjön) från tidigt 1980-tal får nu sällskap av

Portersviten.

När jag våren 2020 klev in i Carnegie Hål, rummet under restaurang Porter-Pelle kände jag omedelbart en längtan efter att höra det vackra gamla pianot i lokalen klinga tillsammans med 12 intonerade porterflaskor.

Inexakthet triggar mig. Miljön kring Nya Varvet, precis vid Göta älv där jag också har min arbetslokal, får bestämma förutsättningarna.

Den fuktiga luften går att modifiera till en viss grad men präglar helt klart vardagen för oss som lever och jobbar här.

Carnegie Håls piano har sin egen klang och intonation, och jag använder porterflaskor av olika årgångar som tillsammans med det gamla pianot bildar en aldrig förut hörd ljudvärld. Porterflaskorna är noggrant utvalda och daterade av Porter-Pelles chef Björn Lager, som varit till stor hjälp i den kreativa processen.

Stycket arbetsnamn är Buteljresan. Det utgör sats två i Portersviten och kommer att framföras av vännen och tonsättarkollegan Palle Dahlstedt och mig själv i en streamad version under FRONTSIDE Gothenburg international chamber music festival i januari 2021.

Sats ett och tre kommer att genomföras live tillsammans med er kära publik, i en tid när vi får vara i samma rum igen.

Håll till godo, vi ses och hörs!

Carnegie Hål i december 2020

Paula af Malmborg Ward, tonsättare

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.   Lär dig mer