• FRONTSIDE LIGHT

    Let the music sound!

    special edition

    2021

    MEDVERKANDE ARTISTER

  • Presentationer 2021

    Karin Dornbusch

    Klarinett, presentation

    Karin Dornbusch, svensk klarinettist och konstnärlig ledare för FRONTSIDE - Gothenburg International Chamber Music Festival gjorde sin solistdebut 1996 som vinnare av Solistpriset. Hon är medlem i kammarmusikensemblen Camerata Variabile Basel, Schweiz och var konstnärlig ledare för Båstad kammarmusikfestival 2006-2017.

     

    Karin studerade vid Hochschule der Künste i Berlin och Musikakademie der Stadt Basel i Schweiz. Hon framträder som solist och kammarmusiker både i Sverige och utomlands. Hon har framträtt som solist med Kungliga filharmoniska orkestern i Stockholm, Basels symfoniorkester, Malmö symfoniorkester, Zagreb symfoniorkester, Sveriges Radios symfoniorkester, Norrköpings symfoniorkester och Musica Vitae under ledning av bland andra Armin Jordan, Daniel Harding, Arvo Volmer och Petri Sakari.

     

    Hon har medverkat återkommande i radio och TV. Hon uppträdde som solist vid 1997 års nobelmiddag i Blå Hallen i Stockholms stadshus.
    Karin Dornbusch har gett ut tre skivor på Caprice Records och en skiva på GENUIN Classics, Leipzig. Hennes tredje skiva ”Nordic Clarinet Concertos” nominerades till Grammis 2007 i kategorin Årets klassiska solist. Hon tilldelades kungliga medaljen Litteris et Artibus 2010 och är ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

     

    www.karindornbusch.ch

    Paula af Malmborg Ward

    Komposition, performer, presentation

    Paula af Malmborg Ward är tonsättare och musiker med Nya Varvet som bas. Har en diger verklista med tonvikt på musikdramatik och orkestermusik och samarbeten med bland andra Gustavo Dudamel, Neeme Järvi, Mats Rondin och Kent Nagano bakom sig.

     

    Hon är aktuell med Göteborgsoperans beställningsverk ”Mytomania” (libretto Kerstin Perski), med planerad urpremiär på Göteborgsoperans stora scen februari 2021.

     

    Paula är styrelseledamot i FRONTSIDE Kammarmusikförening och föreningen Kalvfestivalen. Ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

     

    www.upward.se

    Zemlinsky Quartet

    Stråkkvartett

    František Souček, Petr Střížek – violin

    Petr Holman – viola

    Vladimír Fortin – violoncello

     

    Sedan dess början 1994 har Zemlinsky-kvartetten blivit ett ofta prisat exempel på den tjeckiska stråkkvartett-traditionen.

    Hittills har Zemlinsky-kvartetten turnerat på fyra kontinenter. Deras repertoar är bred, med mer än 200 verk av framstående tonsättare, inklusive nutida musik.

    År 2014 blev kvartetten den fjärde i historien att spela in Antonín Dvořáks samtliga stråkkvartetter.

    Nyligen har F. Souček och P. Holman utnämnts till professorer vid konservatoriet i Prag.

     

    www.zemlinskyquartet.cz

    Anna Petrini

    Blockflöjt, petzoldflöjt

    Anna Petrini (f. 1978) är en svensk blockflöjtist, som är lika väl förankrad i tidig musik som i nutida repertoar.

     

    Utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och vid Conservatorium van Amsterdam är hon verksam som solist och kammarmusiker både i Sverige och internationellt.

     

    Hennes debut-CD med musik av bland andra Oscar Bianchi och Malin Bång nominerades till en Grammis 2013 och vann priset Nutida Sound – årets konstmusik på skiva 2013.

    Med sikte på att utveckla repertoaren för blockflöjt ägnar Anna Petrini en stor del av sin verksamhet åt nutida musik-projekt.

    Hans Davidsson

    Orgel

    Hans Davidsson (f. 1958) är internationellt verksam organist, kyrkomusiker, forskare, författare, konsult, konstnärlig ledare för Göteborgs internationella orgelakademi (GIOA), lärare vid Ljungskile folkhögskola, ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien och, sedan 2017, tillbaks i Göteborg som organist i Älvsborgs kyrka.

     

    Han har en internationell karriär som konserterande organist, som gästlärare och föreläsare vid olika lärosäten, kurser och festivaler och som jurymedlem vid orgeltävlingar i hela världen.

     

    Han har gjort ett stort antal inspelningar för Loft Recordings (USA), bland annat samtliga orgelverk av Matthias Weckman, Georg Böhm, Dietrich Buxtehude och, nu senast, Felix Mendelssohns sex orgelsonater, op. 65.

    Palle Dahlstedt

    Liveelektronik, komposition

    Palle Dahlstedt (f. 1971) är docent vid institutionen för data- och informationsteknik, Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, samt vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet.

    Han är också Obel Professor of Art and Technology vid Aalborgs universitet i Danmark.

     

    Hans forskning är inriktad mot datorstödd kreativitet och handlar dels om att utveckla nya teknologier för musikalisk improvisation och komposition, dels om att förstå de inre mekanismerna hos konstnärliga skapandeprocesser, för att kunna få datorer att bete sig mer kreativt.

     

    Som tonsättare och improvisatör, utbildad vid musikhögskolorna i Malmö och Göteborg, är Palle Dahlstedt fortsatt konstnärligt verksam. Han är också lärare i komposition av elektronisk musik och elektronisk komposition av musik vid Högskolan för scen och musik, samt konstnärlig ledare för Lindbladstudion.

    Daniel Berg

    Marimba, presentation

    Daniel Berg är professor i musikalisk gestaltning vid Göteborgs Universitet och undervisar i slagverk, nutida musik och kammarmusik vid musikhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Örebro.

    Daniel studerade själv vid Musikhögskolan i Göteborg (nuvarande HSM) samt vid Rotterdams musikkonservatorium i Holland.

     

    Solodebuten ägde rum i Göteborgs konserthus där han tillsammans med Göteborgs Symfoniker uruppförde Anders Nilssons marimbakonsert.

     

    I samarbete med svenska tonsättare vill Daniel utveckla kammarmusik med slagverk i centrum. Det har resulterat i över 200 uruppföranden och flera spännande projekt – bland annat föreställningen ”Ekelöf spelade inte marimba” tillsammans med skådespelaren Henric Holmberg.

     

    Som solist har Daniel Berg medverkat vid internationella festivaler för slagverk. Han har gjort flera inspelningar för radio och tv och spelat in skivor med marimba.

     

    marimbaart.com

    Tobias Granmo

    Violin

    Tobias kärlek till violin har format hans liv och redan som ung har musiken varit en naturlig del av hans liv. Violinstudier vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Högskolan för scen och musik i Göteborg samt vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien för erkända violinprofessorer som Milan Vitek, Dora Schwarzberg, Günter Pichler och Ernst Kovacic har inspirerat honom.

     

    Att föra musikens kraft vidare till nästa generation är för Tobias en viktig drivkraft. Han har även ett stort intresse av nyskriven musik. Marimbasolisten Daniel Berg och han bildar tillsammans Duo Granmo/Berg, som regelbundet turnerar i Europa. Två cd-skivor finns inspelade med duon och en tredje är på väg.

     

    Tobias är lektor i violin samt kammarmusikansvarig vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet. Mellan 2011 och 2017 var han även studierektor där för de klassiska utbildningarna.

     

    Tobias är regelbunden gästlärare vid musikakademierna i Vilnius, Riga, Ljubljana, Rom, Neapel, San Sebastian, Birmingham och Cork och sedan 2018 ”Sponsored Artist” hos strängtillverkaren Thomastik-Infeld, Wien.

     

    www.gu.se

    Malin Broman,

    Violin, viola och barockviolin

    Malin Broman är mycket efterfrågad som solist, konstnärlig ledare, kammarmusiker, lärare och orkesterledare. Malin föddes i Kungsbacka och började spela fiol vid fem års ålder. Hon studerade för Lisbeth Vecchi och Milan Vitek, innan hon vann ett stipendium för att studera med David Takeno vid Guildhall School of Music & Drama. Tidigt i sin karriär var Malin pristagare vid ett flertal tävlingar, bl.a. i Carl Nielsen International Violin Competition, Danmark. Vid Washington International Competition for Strings fick hon både första pris och publikpriset. Malin har sedan dess skapat en framgångsrik solokarriär. Höjdpunkterna inkluderar föreställningar med Göteborgssymfonikerna, Köpenhamn Phil, BBC Scottish Symphony, Academy of St Martin-in-the Fields och Sveriges Radioorkester. Hon har arbetat med dirigenter som: Neeme Järvi, Andrew Manze och Daniel Harding. Som kammarmusiker är Malin en av grundarna och medlem av Kungsbacka Piano Trio, som valdes ut för både BBC New Generation Artists Scheme och European Concert Halls Organization. Med sin partner Simon Crawford-Phillips uppträder hon regelbundet som duo. Senast var hon med och grundade Stockholm Syndrome Ensemble, en grupp som syftar till att omdefiniera konsertupplevelsen och består av några av Europas mest lysande kammarmusiker. Ensemblen har en egen serie på 'Musikaliska' i Stockholm och 2014 gjordes en dokumentär av gruppen för SVT.

    Simon Crawford-Phillips

    Piano, regissör, kammarmusiker

    Simon Phillips-Crawford är en pianist, regissör och kammarmusiker med en passion för att kämpa för samtida repertoar. Bland hans egna ensembler märks Kungsbacka Pianotrio och Stockholms syndrom ensemble. 2017 utsågs Simon till konstnärlig rådgivare och chefsdirigent för Västerås Sinfonietta, nu förlängt till 2023. De senaste engagemangen har inkluderat Aalborg Symphony, Nash Ensemble, Polska kammaren, engelska avdelningen och Sveriges Radios symfoniorkestrar samt att bistå Daniel Harding, Alain Altinoglu och Stanislav Kochanovsky årligen på Verbier Festival.

    Simon är konstnärlig ledare för Change Music Festival i Norra Halland, Västerås Musikfestival och Co-Artistic ledare för Wye Valley Chamber Music Festival. Simon valdes till Fellow i Kungliga Musikaliska Akademien 2010 och undervisar för närvarande vid Göteborgs Musik- och dramaakademi.

    Jakob Koranyi

    Cello

    Vi är glada att få välkomna Jakob Koranyi till Göteborg och Frontside. Jakob, som är född i Stockholm har turnerat flitigt i Europeiska städer såsom: Wien, Köln, Bryssel, Amsterdam, Paris, Hamburg, Barcelona och Luxemburg, både som solist och som kammarmusiker. Under åren har ett stort antal utmärkelser och priser mottagits såsom t.ex. Le Prix d´Homeur and Ferminich Price. Under festivalen kommer vi att få möta Jakob under flera konserter och få höra bl.a. Schuman, Beethoven och Smetana.

     

    www.jakobkoranyi.com

    Mime Yamahiro Brinkmann

    Barockcello

    Den japanska cellisten Mime Yamahiro Brinkmann, fick sitt performance diplom för cello vid Toho Gakuen School of Music i Tokyo 1994. Hon specialiserade sig sedan på historiska prestationer vid Royal Conservatory i Haag och tog solistexamen 2000. Mime är pristagare av 'Concorso Internazionale Romano Romanini per strumenti ad arco' (Brescia, Italien) och den första cellisten att vinna solistpriset vid Concours Musica Antiqua Brugge (Belgien).

    Mime Yamahiro Brinkmann är verksam som solist och som medlem i ledande musikgrupper över hela världen. Hon deltar i turnéer, festivaler, operaproduktioner och inspelningar samt ger master-classes och coachar orkestrar på festivaler runt om i världen. Hon bor idag i Sverige, där hon är medlem i Drottningholms barockensemble och undervisar i barockcello vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

     

     

    Karl Nyhlin

    Teorb, barockgitarr

    Lutenisten Karl Nyhlin föddes i Umeå och studerade vid musikhögskolorna i Stockholm och Malmö. Därefter mottog han ett flertal stora stipendier, bl.a. från Fulbright, för att bege sig till USA, där han avslutade sina diplomstudier för prof. Nigel North vid IU Bloomington 2002.

     

    Idag är Karl bosatt i Stockholm men är flitigt engagerad över hela Europa som solist och continuospelare på olika lutor, teorber och gitarrer. Han arbetar regelbundet med framstående europeiska barockensembler, t.ex. Les Talens Lyriques (FR) och B’Rock (BE), och med dirigenter som Christophe Rousset och René Jacobs. Han är också primarie lutenist på Drottningholmsteatern. Han har framträtt i över 35 länder på sex kontinenter. Karl har medverkat på en stor mängd inspelningar som ensemblemusiker, och spelat in två kritikerrosade solo-CD.

    Anders Carlsson

    Presentation

    Anders Carlsson har arbetat vid Musikhögskolan och Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, bland annat som forskningssamordnare. Han har också varit föreståndare för orgelforskningen vid GOArt samt prefekt vid HDK.

     

    I sin forskning har han framför allt ägnat sig åt Göteborgs musikhistoria och kartlade i doktorsavhandlingen "Handel och Bacchus eller Händel och Bach?" hur det professionella orkesterväsendet byggdes upp i Göteborg långt innan det samma skedde i Stockholm.

  • Anders Carlsson, presentation

    Anna Petrini, blockflöjt, petzoldflöjt

    Hans Davidsson, orgel

    Jakob Koranyi, cello

    Karin Dornbusch klarinett, presentation

    Karl Nyhlin, teorb och barockgitarr

    Malin Broman, violin, viola, barockviolin

    Mime Brinkmann, barockcello

    Palle Dahlstedt, live-elektronik

    Paula af Malmborg Ward, presentation

    Simon Crawford-Phillips, piano

    Tobias Granmo, violin, presentation
    Daniel Berg, marimba, presentation
    Zemlinsky Quartet: František Souček, Petr Střížek – violiner, Petr Holman – viola, Vladimír Fortin – violoncello

    Sopranen Camilla Tilling, pianisten Paul Rivinius, cellisten Jesper Svedberg, lutenisten Rolf Lislevand , The Gothenburg Combo samt Ayla Kabaca kan i tyvärr inte medverka pga pandemins situation. Vi är bedrövade över att behöva ge återbud till dessa fantastiska musiker som ändå redan förlorar mängder av andra engagemang. Vi ser fram emot att engagera dem till 2023, då vi presenteraR programmet DIRECTION 57 degrees North, skräddarsytt till Göteborgs firande av stadens 400-års jubileum. Vi är väldigt glada över att ha lyckats engagera några av Sveriges främsta musiker för 2021 istället och välkomnar därför särskilt barockcellisten Mime Brinkmann, lutenisten Karl Nyhlin samt cellisten Jakob Koranyi.

  • PROGRAM

    15-17 januari

     

    ______________________________

     

    KONSERT 1

    FREDAG 15 JANUARI, kl. 19.00, ÄLVSBORGS KYRKA

     

    OPEN UP!

     

    Paula af Malmborg Ward (1962) Frontside Open up! Fanfar för röst, klarinett, violin, slagverk och cello
    Paula af Malmborg Ward, Karin Dornbusch, Tobias Granmo, Daniel Berg, Jakob Koranyi

     

    Joseph Haydn (1732-1809) Stråkkvartett "Ryttaren» g-moll op. 74

    1. Allegro

    2. Largo assai

    3. Menuetto (Allegretto)

    4. Allegro con brio

     

    Alexander von Zemlinsky (1871-1942) Stråkkvartett A-Dur, nr 1 op. 4

    1. Allegro con fuoco

    2. Allegretto - Prestissimo - Tempo di allegretto

    3. Breit und kräftig

    4. Vivace e con fuoco

    Bedřich Smetana (1824-1884) Komedianternas dans ur operan Brudköpet i arrangemang för stråkkvartett
    Zemlinsky Quartet

     

    _________________________________________________

     

    KONSERT 2

    FREDAG 15 JANUARI, kl 21.00, ÄLVSBORGS KYRKA

     

    LJUS I MÖRKER


    Georg Böhm (1661-1733) Preludium C för orgel
    Dieterich Buxtehude (1637-1707): "Wie schön leuchtet uns der Morgenstern”, BuxWV 223 för orgel

    Torsten Nilsson (1920-1999) Linguae tamquam ignis (1972) ur Septem improvisationes pro organo

    Hans Davidsson  


    Olivier Messiaen (1908 -1992) Kvartett vid tidens ände för klarinett, violin, cello, piano

    1. Liturgie de cristal (Kristallens liturgi)

    2. Vocalise, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps (Sång för ängeln, som tillkännager tidens ände)

    3. Abîme des oiseaux (Fåglarnas avgrund)

    4. Intermède (Mellanspel)

    5. Louange à l'Éternité de Jésus (Lovsång till Jesu evighet)

    6. Danse de la fureur, pour les sept trompettes (Vredens dans för de sju trumpeterna)

    7. Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps (En svärm av regnbågar, till ängeln som tillkännager tidens ände)

    8. Louange à l'Immortalité de Jésus (Lovsång till Jesu odödlighet)

    Malin Broman, Karin Dornbusch, Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips

    ( uruppförandet av kvartetten ägde rum på årsdagen för 80 års sedan, den 15 januari 1941 i fånglägret Stalag VIII A, Görlitz)

     

    ________________________________________________________________

    KONSERT 3

    LÖRDAG 16 JANUARI, Kl. 19.00, ÄLVSBORGS KYRKA
     

    BAROCK OCH NUTID

     

    Luigi Boccherini (1743-1805) Cellosonat i G -dur/G.5

    1. Largo

    2. Allegro alla Militaire

    3. Menuetto

    Mime Brinkmann, Malin Broman, Karl Nyhlin

     

    Jesper Nordin (1971) Inevitabilini för blockflöjt
    Anna Petrini

     

    Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suite i C-dur BWV 1009 för cello

    1. Prelude

    2. Allemande

    3. Courante

    4. Sarabande

    5. Bouree I&II

    6. Gigue

    Mime Brinkmann

     

    Georg Phillip Telemann (1681-1767) Triosonate a moll TWV 42:a1 för blockflöjt, violin, basso continuo

    1. Affetuoso

    2. Vivace

    3. Grave

    4. Menuet

    Anna Petrini, Malin Broman, Mime Brinkmann, Karl Nyhlin  

     

    John Cage (1912–1992): Dream

    Karl Nyhlin, Mime Brinkmann

     

    Improvisation för blockflöjt och elektronik
    Anna Petrini, Palle Dahlstedt

     

    Andrea Falconieri (1585 eller 1586- 1656)

    1. Folias echa para mi Señora Dona Tarolilla de Carallenos

    2. La Suave Melodia y su corriente

    3. Battalla de Barabaso yerno de Satanas

    för blockflöjt, violin, basso continuo
    Anna Petrini, Malin Broman, Mime Brinkmann, Karl Nyhlin   

                                                  

    Marco Uccellini (1603 eller 1610-1680) Aria sopra la Bergamasca för blockflöjt, violin, basso continuo
    Anna Petrini, Malin Broman , Mime Brinkmann, Karl Nyhlin

     

    _______________________________________________

     

    KONSERT 4

    LÖRDAG 16 JANUARI, Kl. 21.00, ÄLVSBORGS KYRKA

     

    SEASCAPE AND BOTTOM UP!


    Fausto Romitelli (1964-2004) Seascape för paetzoldflöjt
    Anna Petrini

                                                                     

    Judith Weir (1954) Sleep soond ida mornin’ ur Atlantic Drift för två violiner
    Malin Broman, Tobias Granmo

     

    Paula af Malmborg Ward (1962) «Buteljernas tid", sats 2 ur Portersviten Uruppförande! * (Se nedan)
    Paula af Malmborg Ward, Palle Dahlstedt

     

    Edward Elgar (1857-1934) Sonat e-moll op. 82 för violin och piano

    1. Allegro

    2. Romance: Andante

    3. Allegro non troppo

    Malin Broman, Simon Phillips-Crawford

    ________________________________________________

     

    KONSERT 5

    SÖNDAG 17 JANUARI, Kl. 18.00, ÄLVSBORGS KYRKA

     

    I GODA VÄNNERS LAG

     

    Daniel Berg (1971) Frontside för klarinett, violin, marimba

    Karin Dornbusch, Tobias Granmo, Daniel Berg  

                                                                       

    Wilhelm Stenhammar (1871- 1927) Två sentimentala romanser op. 28 för violin och piano

    1. Andantino
    2. Allegro patetico

    Tobias Granmo, Simon Phillips-Crawford

     

    Britta Byström (1977) Dream Day för soloviola
    Malin Broman

     

    Carl-Axel Hall (1947) Intermezzo nr 3 för violin och marimba
    Duo Granmo-Berg

     

    Bengt Lundin (1945) Due time för violin och marimba

    Duo Granmo-Berg                                                                                                  

     

    Ludwig van Beethoven (1770-1827) Trio B-Dur op.11 «Gassenhauer» för klarinett, cello, piano

    1. Allegro con brio

    2. Adagio

    3. Tema con variazioni ("Pria ch'io l'impegno": Allegretto)

    Karin Dornbusch, Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips

    ______________________________________________

     

    KONSERT 6

    SÖNDAG 17 JANUARI, Kl. 20.00, ÄLVSBORGS KYRKA

     

    FINAL

                                               

    Robert Schumann (1810-1856) Fünf Stücke im Volkston för cello och piano

    1. Mit Humor

    2. Langsam

    3. Nicht schnell, mit viel Ton zu spielen

    4. Nicht zu rasch

    5. Stark und markiert

    Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips

     

    Palle Dahlstedt (1971) Living strings för live-elektronik
    Palle Dahlstedt

     

    Bedřich Smetana Pianotrio g-moll op. 15

    1. Moderato assai

    2. Allegro, ma non agitato

    3. Finale. Presto
    Malin Broman, Jakob Koranyi, Simon Crawford-Phillips

    _______________________________________________

    _______________________________________________

     

    * Buteljresan sats 2 ur Portersviten av Paula af Malmborg Ward

    Under hela mitt låtskrivar/tonsättarliv har drycker och marin miljö varit återkommande teman.

    En krusbärsläsk på Stilla havet (komponerad på Svartlögafjärden) och Pina Colada (komponerad på Nordsjön) från tidigt 1980-tal får nu sällskap av

    Portersviten.

    När jag våren 2020 klev in i Carnegie Hål, rummet under restaurang Porter-Pelle kände jag omedelbart en längtan efter att höra det vackra gamla pianot i lokalen klinga tillsammans med 12 intonerade porterflaskor.

    Inexakthet triggar mig. Miljön kring Nya Varvet, precis vid Göta älv där jag också har min arbetslokal, får bestämma förutsättningarna.

    Den fuktiga luften går att modifiera till en viss grad men präglar helt klart vardagen för oss som lever och jobbar här.

    Carnegie Håls piano har sin egen klang och intonation, och jag använder porterflaskor av olika årgångar som tillsammans med det gamla pianot bildar en aldrig förut hörd ljudvärld. Porterflaskorna är noggrant utvalda och daterade av Porter-Pelles chef Björn Lager, som varit till stor hjälp i den kreativa processen.

    Stycket arbetsnamn är Buteljresan. Det utgör sats två i Portersviten och kommer att framföras av vännen och tonsättarkollegan Palle Dahlstedt och mig själv i en streamad version under FRONTSIDE Gothenburg international chamber music festival i januari 2021.

    Sats ett och tre kommer att genomföras live tillsammans med er kära publik, i en tid när vi får vara i samma rum igen.

    Håll till godo, vi ses och hörs!

     

    Carnegie Hål i december 2020

    Paula af Malmborg Ward, tonsättare

     

    Publikundersökning

    Vi är intresserade av att få ta del av vad du tycker om våra konserter. Besvara gärna vår publikenkät via länken nedan! Tack för din medverkan!

    https://forms.gle/xzN2H9mDxkS7k9xP7

  • Tema 2021

    Temat är Frontside light- Let the music sound! Det handlar om musikens kraft att överleva i alla möjliga situationer sedan urminnes tider. Programmets breda mångfald av kammarmusik med musik från 1600-talet fram till helt nyskrivet är beviset! I typisk Frontside-anda kan vi naturligtvis inte hålla oss borta från våra spektakulära inslag.....Paula af Malmborg Ward är i sitt esse då hon uruppför Buteljernas tid, andra satsen ur Portersviten. Paula har suttit nere i restaurangen Porter Pelles porterkällare "Carnegie Hål" och skrivit direkt för det gamla piano som står där. Med restaurangägare Björn Lager som assistent har hon radat upp porterflaskor i kronologisk ordning och bildat tonserier efter komplexa uträkningar av årgångar och storlekar. Palle Dahlstedt bistår med elektroniska klanger. Detta får inte missas! Det kompletta uruppförande med alla satserna ( med interagerande publik!) uruppförs sedan 2023 till Göteborgs 400 -års jubileum då bl a Skottland, England och Portern får extra uppmärksamhet.

     

    Ett av festivalens nyckelverk och starkt knutet till temat, är franske tonsättaren Olivier Messiaens Kvartett vid tidens ände som framförs fredagen den 15 januari, dvs på årsdagen då verket uruppfördes för exakt 80 år sedan. Messiaen som var djupt katolsk troende fullbordade ett av kammarmusikens mest fascinerande och känsloladdade verk under mycket svåra förhållanden som krigsfånge i Görlitz. Uruppförandet skedde i fånglägret den 15 januari 1941 för minst 400 krigsfångar och lägervakter. Messiaen själv och tre medfångar uruppförde kvartetten. Deras instrument var i uselt skick och saknade både tangenter, strängar och klaffar. Det måste ha varit kallt. Man kan knappt föreställa sig situationen. Messiaen mindes senare tillfället och sade: "Aldrig har jag blivit lyssnad till med så mycket uppmärksamhet och förståelse." Kvartettens klarinettist, Henri Akoka uttalade sig om verket: " Det är det enda jag vill minnas från kriget!"

  •  

     

    Välkomna till FRONT

    VÄLKOMMEN!

    SIDE LIGHT – Let the music sound!

    Kära publik!

     

    FRONTSIDE i Göteborg skall klinga även i dessa tider. Det blir ett pandemianpassat festivalprogram sänt per streaming. I samarbete med Musik i Älvsborg, Älvsborgs församling sänder vi alla konserter från Älvsborgs kyrka. Vi tackar särskilt Hans Davidsson för det nya samarbetet. En avstickare blir det dock med ett garanterat udda uruppförande i Björn Lagers porterkällare på restaurang Porter Pelle. Den internationella prägeln får vi av tjeckiska stråkkvartetten Zemlinsky Quartet som sänder oss en hälsning genom en sprakande konsert från Prag. Så långt bort och ändå så nära. Titt som tätt dyker det upp intervjuer och samtal med medverkande och medarbetare.

     

    Jag vill passa på att tacka alla våra övriga samarbetspartners, bidragsgivare, sponsorer , frivilliga volontärer och inte minst styrelsen. Utan er alla skulle det inte bli någon festival!

     

    Nu hoppas jag att ni, kära publik sitter klistrade vid skärmarna 15-17 januari och låter musiken ge er energi, ljus och hopp!

     

    Vi ses snart!

     

    Karin Dornbusch, konstnärlig ledare

     

  • Support

    Vill du ha hjälp med att få igång de streamade konserterna kan du kika på filmen nedan för mer info.

     

     

     

     

     

     

     

  • 2020 Presentationer

    Çağatay Akyol

    Çağatay Akyol föddes 1974 i Balıkesir i västra Turkiet. Han började studera harpa vid konservatoriet i Ankara när han var tio år gammal. Mellan 1989 och 1995 arbetade han som soloharpist i Presidential Symphony Orchestra i samma stad, en tjänst som han på senare år har återupptagit. Som solist har han framträtt med ett stort antal orkestrar världen runt, medverkat i diverse musikfestivaler och samarbetat med kända dirigenter som Claudio Abbado och Bernard Haitink. 2011 deltog han i ett EU-projekt kring hettitisk musik från Anatolien och tre turkiska tonsättare har komponerat verk särskilt för honom.

     

    www.facebook.com/cagatayakyolarp

    Daniel Berg

    Daniel Berg är universitetslektor i musikalisk gestaltning vid Göteborgs Universitet och undervisar i slagverk, nutida musik och kammarmusik vid musikhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Örebro. Daniel studerade själv vid Musikhögskolan i Göteborg (nuvarande HSM) samt vid Rotterdams musikkonservatorium i Holland. Solodebuten ägde rum i Göteborgs konserthus där han tillsammans med Göteborgs Symfoniker uruppförde Anders Nilssons marimbakonsert. I samarbete med svenska tonsättare vill Daniel utveckla kammarmusik med slagverk i centrum. Det har resulterat i över 200 uruppföranden och flera spännande projekt – bland annat föreställningen ”Ekelöf spelade inte marimba” tillsammans med skådespelaren Henric Holmberg. Som solist har Daniel Berg medverkat vid internationella festivaler för slagverk. Han har gjort flera inspelningar för radio och tv och spelat in skivor med marimba.

     

    www.marimbaart.com

    Esmé Quartet

    Esmé-kvartetten bildades 2016 i Köln av fyra koreanska musiker som då var verksamma vid Hochschule für Musik und Tanz, nämligen Wonhee Bae (första violin), Yuna Ha (andra violin), Jiwon Kim (viola) och Ye-Eun Heo (cello). Efter framgångar vid tävlingar i Trondheim, Heidelberg och Köln vann Esmé-kvartetten första pris och fyra specialpriser vid den aktade tävlingen Wigmore Hall International String Quartet Competition i London våren 2018. Under säsongen 2019/2020 kommer kvartetten att turnera i England samt göra skivinspelningar. Konserter i Tyskland, Portugal och Asien är också inplanerade.

     

    Med sin gemensamma bakgrund av studier först i Korea, senare i Paris och Köln, bildar medlemmarna en tätt sammanflätad enhet med passion för stråkkvartettrepertoaren samtidigt som de var för sig är starka musikaliska personligheter. Kvartettens namn, Esmé, är ett fornfranskt ord som betyder ’älskad’ eller ’aktad’.

     

    www.esmequartet.com

    Hélène Boulègue

    När den franska flöjtisten Hélène Boulègue spelar är ”varje ton uttryck och färg, känsla och klang” (Tageblatt, mars 2019). Hon är vinnare av Kobe International Flute Competition och gör inspelningar för skivbolaget Naxos. Hennes debut-CD med flöjtmusik av André Jolivet släpptes vintern 2019 och har rosats av kritiker. Hon har framträtt som solist i flera europeiska länder samt i Japan, Taiwan och USA.

     

    Med studier för framstående lärare i både Frankrike och Tyskland bakom sig och med erfarenhet av orkesterspel i Luxemburg, Tyskland och Nederländerna är Hélène Boulègue en synnerligen mångsidig flöjtist. Hon är starkt övertygad om vikten av att föra traditioner och kunskaper vidare och ger gärna mästarklasser. När hon vid dagens slut packar ner sin flöjt tycker hon om att spela badminton och studera japanska.

     

    www.heleneboulegue.com

    Johan Ullén

    Johan Ullén är född i Stockholm. Han studerade piano och komposition på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Sibelius-Akademin i Helsingfors.

     

    År 2000 utsågs Johan Ullén, i egenskap av pianist, till ”Artist in Residence” av Sveriges Radio P2. Han gjorde under denna tid ett stort antal inspelningar och direktsända konserter som sändes över hela Europa. Han har även framträtt som solist med flertalet svenska orkestrar och gjort konserter i Europa, USA och Sydamerika.

     

    Som kompositör har Johan Ullén skrivit kammarmusik, orkestermusik, sånger och operor, som har framförts på festivaler och i konsertsalar i Sverige såväl som utomlands.

     

    www.johanullen.com/se

    Julien Quentin

    Den franske pianisten Julien Quentin har gjort sig känd som en mångsidig, mogen och känslig artist. Hans djupa musikalitet, raffinerade klang och fullfjädrade teknik har gjort honom eftertraktad både som solist och som kammarmusiker. Han har framträtt i en lång rad städer i Europa och USA, i legendariska konsertsalar som Concertgebouw, Wigmore Hall, Gewandhaus och Carnegie Hall. Han har även hörts på radio i Kanada, USA, Japan och runtom i Europa samt turnerat i Australien, Japan och Mellanöstern.

     

    Quentin spelar gärna kammarmusik och har samarbetat med artister som Emanuel Ax, Lisa Batiashvili, Martin Fröst, Ilya Gringolts och István Várday. Han har gjort inspelningar för EMI, Channel Classics, Sony RCA, Hungaroton och Decca.

     

    www.julienquentin.com

    Karin Dornbusch

    Karin Dornbusch, svensk klarinettist och konstnärlig ledare för FRONTSIDE - Gothenburg International Chamber Music Festival gjorde sin solistdebut 1996 som vinnare av Solistpriset. Hon är medlem i kammarmusikensemblen Camerata Variabile Basel, Schweiz och var konstnärlig ledare för Båstad kammarmusikfestival 2006-2017.

     

    Karin studerade vid Hochschule der Künste i Berlin och Musikakademie der Stadt Basel i Schweiz. Hon framträder som solist och kammarmusiker både i Sverige och utomlands. Hon har framträtt som solist med Kungliga filharmoniska orkestern i Stockholm, Basels symfoniorkester, Malmö symfoniorkester, Zagreb symfoniorkester, Sveriges Radios symfoniorkester, Norrköpings symfoniorkester och Musica Vitae under ledning av bland andra Armin Jordan, Daniel Harding, Arvo Volmer och Petri Sakari.

     

    Hon har medverkat återkommande i radio och TV. Hon uppträdde som solist vid 1997 års nobelmiddag i Blå Hallen i Stockholms stadshus.
    Karin Dornbusch har gett ut tre skivor på Caprice Records och en skiva på GENUIN Classics, Leipzig. Hennes tredje skiva ”Nordic Clarinet Concertos” nominerades till Grammis 2007 i kategorin Årets klassiska solist. Hon tilldelades kungliga medaljen Litteris et Artibus 2010 och är ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

     

    www.karindornbusch.ch

    Katarina Karnéus

    Katarina Karnéus är utbildad vid Trinity College of Music och National Opera Studio i London. Hon framträder på de största opera- och konsertscenerna världen över och är sedan 2012 engagerad på GöteborgsOperan. År 2018 utnämndes Katarina Karnéus till hovsångerska.

     

    Hon har varit solist med orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Clevelandorkestern och BBC:s Scottish Symphony Orchestra. Som romanssångerska har hon framträtt på bl.a. Wigmore Hall i London, Lincoln Center och Concertgebouw, vid kungliga tillställningar på bl.a. Buckingham Palace och 10 Downing Street, samt vid flera av HM Drottning Silvias Childhood-konserter och Nobelprisutdelningen 2010.

     

    Skivinspelningar omfattar bl.a. sånger av Sibelius, Grieg, R. Strauss och Mahler, orkestersånger av Szymanowski med Simon Rattle samt orkestersånger av Mahler med Göteborgs Symfoniker och Susanna Mälkki. På dvd har hon spelat in rollen som Brangänge i Tristan och Isolde med Nina Stemme som Isolde.

     

    År 2010 vann Karnéus två Grammys för Mahlers åttonde symfoni med San Francisco Symphony Orchestra och 2015 mottog hon medaljen Litteris et Artibus av H.M. Konungen.

     

    https://sv.opera.se/om-oss/personal/portratt/katarina-karneus

    Leilei Tian

    Leilei Tian föddes i Kina 1971. Hon började spela piano vid sex års ålder. 1995 tog hon en masterexamen i komposition vid musikkonservatoriet i Beijing. Från 1997 till 2001 studerade hon för Ole Lützow-Holm vid Högskolan för scen och musik i Göteborg, varefter följde ett år av studier vid IRCAM i Paris, där hon hade Philippe Leroux, Jonathan Harvey, Tristan Murail, Brian Ferneyhough och Philippe Manoury som lärare.

     

    Hon har vunnit priser vid ett flertal kända kompositionstävlingar runtom i Europa. 2012 belönades hon med ett års vistelse som residerande konstnär i Villa Medici av Académie de France à Rome. Hennes musik har spelats runtom i världen, bland annat av Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och Göteborgs Symfoniker, och hon erhåller regelbundet beställningar på nya verk.

     

    Leilei Tians musik integrerar skenbara motsättningar i en harmonisk enhet. Där finns ingen konflikt mellan tradition och modernitet, östligt och västligt, maskulint och feminint, drama och lyrik, bilder och abstraktion. För henne är musikskapande inte bara ett arrangemang av ljud med olika tekniker, inte heller enbart den estetiska produkten av en viss kultur, utan långt mer än så: en intuitiv manifestation av inre erfarenhet, ett djupt filosofiskt och andligt uttryck, universellt och tidlöst. Hennes sökande efter en transcendental spiritualitet är själva källan som skänker henne inspiration, kreativitet, dynamik och mening i skapandet.

     

    www.tianleilei.org

     

    Lei Feng Johansson

    Lei Feng Johansson är född 1971 och uppvuxen i staden Zheng Zhou i Henan-provinsen i Kina och började spela piano vid 5 års ålder. Sedan 1988 har Lei komponerat ca 30 stycken för allt från soloinstrument till orkester. Hennes musik har framförts i Kina, Taiwan, Rumänien, Tyskland, Indonesien, Norge och Sverige.

     

    Orkestrar som framfört hennes verk är Taiwan Symphony Orchestra, Göteborgs Symfoniker, Musica Vitae och Göteborg Wind Orchestra. Ensembler som framför hennes musik är bland andra Göteborgs Kammarsolister och Ars Nova i Malmö.

     

    Lei har fått stipendier och bidrag från Guido Vecchis minnesfond, Frimurarlogen, Ax:son-Johnsons stiftelse, Föreningen Svenska Tonsättare (FST) och Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå (STIM).

     

    Lei bor och arbetar i Göteborg som frilansande tonsättare och pianist. Hon är medlem i Föreningen Svenska Tonsättare (FST), Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare (KVAST) och Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå (STIM).

     

    Leis musik grundar sig i den västerländska samtidsmusiken med inslag av kinesisk folkmusik.

     

    www.leijohansson.se

    Paula af Malmborg Ward

    Paula af Malmborg Ward är tonsättare och musiker med Nya Varvet som bas. Har en diger verklista med tonvikt på musikdramatik och orkestermusik och samarbeten med bland andra Gustavo Dudamel, Neeme Järvi, Mats Rondin och Kent Nagano bakom sig.

     

    Hon är aktuell med Göteborgsoperans beställningsverk ”Mytomania” (libretto Kerstin Perski), med planerad urpremiär på Göteborgsoperans stora scen februari 2021.

     

    Paula är styrelseledamot i FRONTSIDE Kammarmusikförening och föreningen Kalvfestivalen. Ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

     

    www.upward.se

    Tobias Granmo

    Tobias kärlek till violin har format hans liv och redan som ung har musiken varit en naturlig del av hans liv. Violinstudier vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm, Högskolan för scen och musik i Göteborg samt vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien för erkända violinprofessorer som Milan Vitek, Dora Schwarzberg, Günter Pichler och Ernst Kovacic har inspirerat honom.

     

    Att föra musikens kraft vidare till nästa generation är för Tobias en viktig drivkraft.

     

    Tobias har även ett stort intresse av nyskriven musik och tillsammans med marimbasolisten Daniel Berg bildar de Duo Granmo/Berg, som regelbundet turnerar i Europa.

     

    Två cd-skivor finns inspelade med duon och en tredje kommer våren 2020.

     

    Tobias är lektor i violin samt kammarmusikansvarig vid högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet.

     

    Mellan åren 2011-2017 var även Tobias studierektor för de klassiska utbildningarna.

     

    Tobias är regelbunden gästlärare vid musikakademierna i Vilnius, Riga, Ljubljana, Rom, Neapel, San Sebastian Birmingham, Cork och sedan 2018 Thomastik/Infeld ”Sponsored Artist”.

     

    http://www.gu.se/omuniversitetet/personal/?userId=xgrato&userName=Tobias+Granmo

    UmeDuo

    UmeDuo har framträtt i Storbritannien, Sverige, Iran, Ryssland, Schweiz, Frankrike, Österrike och Tyskland och framfört uruppföranden av 14 olika kompositörer. De har blivit inbjudna till bland andra festivalerna Klang Avantgarde Music Festival Copenhagen, Tehran International Contemporary Music Festival, Festspiele Zürich, ReMusik St Petersburg, Sound of Stockholm, Tage für Neue Musik Zürich, GEIGER i Göteborg och Meggenhofen i Österrike.

     

    UmeDuo ägnar sig åt att utöka repertoaren för cello och slagverk och att presentera dessa verk internationellt. De har beställt och uruppfört verk i nära samarbete med kompositörer såsom Malin Bång, André Chini, Jenny Hettne, Esaias Järnegard (Sverige), Anahita Abbasi, Mehdi Khayami (Iran), Ricardo Eizirik (Brasilien), Timothy Salter (Storbritannien), Ulrik Mayer-Spohn (Tyskland), Teresa Carrasco (Spanien), Luke Styles (Australien), Leilei Tian (Kina) och Elena Rykova (Ryssland).

     

    Som ett resultat av att ha vunnit den svenska kammarmusiktävlingen ”Ung & Lovande”, gav duon två turnéer 2014 och 2015 med 20 konserter i hela Sverige och valdes förra året ut av Park Lane Group för att uppträda i Queen Elizabeth Hall och i St Martin-in- the-Fields, London.
    Duon har bland annat studerat med Anders Loguin (Stockholm), Thomas Grossenbacher (Zürich) och Mike Svoboda (Basel).

     

    UmeDuo tycker också om att ge skolkonserter och workshops.

     

    umeduo.wordpress.com

    Wu Wei

     

    Den internationellt kände sheng-virtuosen Wu Wei representerar ett konstnärskap som går långt bortom de traditionella gränserna för hans 3000 år gamla instrument och tar det med in i 2000-talet. Sheng är en munorgel av bamburör innefattade i en skål av metall. Den klingar som den sjungande fågel Fenix i kinesiska legender: silvrigt och flyktigt som vinden.

     

    Instrumentets oändliga möjligheter i fråga om melodi, harmoni, rytm och polyfoni har lett till många slags samarbeten. Wu Wei har spelat såväl traditionell som elektronisk musik, kammar- och orkestermusik, i jazzband och barockensembler och i improvisatoriska solokonserter. Ett flertal tonsättare har skrivit konserter för sheng och orkester tillägnade honom, bland andra Unsuk Chin och Jukka Tiensuu.

     

    Wu Wei, som är född 1970, började sin solistkarriär i Shanghai 1993. Under det senaste årtiondet har han framträtt med världsberömda orkestrar såsom Berlin-filharmonikerna under Kent Nagano, Los Angeles Philharmonic under Gustavo Dudamel och Sao Paolo Symphony under Marin Alsop. Han har också spelat i kända ensembler: Holland Baroque, Ensemble intercontemporain, NDR Big Band med flera.

     

    www.wuwei-music.com

  • ARKIV

    2020 Österut

     

    "En utmärkt idé med konsert på Ostindiefararen"

    Magnus Haglund, 18 januari 2020

    Svenska Ostindiska Companiets resor till Asien utgjorde en av inspirationskällorna för temat Österut. Fokus låg på de positiva musikaliska utbyten som har skett och fortfarande sker i dag. Kreativa och respektfulla utbyten som kan tänkas vara förebilder i en värld där olikheter alltför ofta anses vara ett problem. Den västerländska konstmusiken har präglats enormt starkt av östliga influenser. Redan tonsättare som Mozart och Schubert fascinerades av musik från Mindre Asien. Men impressionismen är kanske den musikstil som mest färgades av asiatiska tongångar. Världsutställningen i Paris 1889 var en viktig händelse, då tonsättare som Ravel och Debussy för första gången hörde musik från bland annat Indonesien.

    Sedan dess har det hänt mycket.. Många asiatiska musiker och tonsättare studerar västerländsk konstmusik och tar samtidigt med sig sina egna musiktraditioner i sitt musicerande och komponerande. Två kinesiska tonsättare som båda har studerat i Göteborg, Leilei Tian och Lei Feng Johansson skrev varsitt nytt stycke till festivalen.

     

    Medverkande

    Çağatay Akyol, harpa (Turkiet)

    Daniel Berg, slagverk /presentatör

    Esmé Quartet, stråkkvartett (Sydkorea): Wonhee Bae, violin-Yuna Ha, violin, Jiwon Kim - viola, Yeeun Heo - cello

    Hélène Boulègue, flöjt (Frankrike)

    Johan Ullén, piano

    Julien Quentin, piano (Frankrike)

    Karin Dornbusch, klarinett/presentatör

    Katarina Karnéus, mezzosopran

    LeiLei Tian, tonsättare (Kina)

    Lei Feng Johansson, tonsättare (Kina/Sverige)

    Paula af Malmborg Ward, tonsättare & presentatör

    Tobias Granmo, violin/presentatör

    UmeDuo: Karolina Öhman, cello - Erika Öhman, slagverk

    Wu Wei, sheng (Kina)

     

    Sveriges Radio P2 sände några av konserterna:

    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1437806?programid=4427&fbclid=IwAR08c79HC01v0eLG99ifGk32A-rOHcQ_JXhLigys6QjqZaRKYAiyaMg1Lo4

     

  • 2019 m/s transatlantic

    "Succé för nya festivalen vid Röda Sten"

    Magnus Haglund, GP 23 januari 2019

    "Med Frontside har kammarmusiken fått en ny, vintrig och vacker samlingspunkt"

    Martin Nyström 23 januari 2019

    Vid festivalens premiär riktade vi oss västerut mot USA med temat m/s Transatlantic, då amerikansk och amerikanskt influerad musik präglade festivalen. Göteborgs stora amerikabåtar med emigrerande svenskar satte fantasin i rörelse. Temat kopplade även till dagens situation, där människor tvingas leva i flykt och skapa ett nytt liv i ett nytt land. Det associerade starkt till kompositörer som emigrerade mer eller mindre frivilligt från Europa till Amerika under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. En av höjdpunkterna var Charlie Chaplins stumfilm The Immigrant, där nyskriven musik av trombonisten Uwe Dierksen från Ensemble Modern. Norska tonsättaren Maja S.K Ratjkes musik, ofta med samhällskritisk underton fick en betydande plats under festivalen. Festivalen avslutades med amerikanske tonsättaren Terry Rileys In C med festivalartister sam Ron Davis Alvarez med sin Dream Orchestra bestående av ensamkommande ungdomar från bland annat Syrien och Afghanistan.

     

    Medverkande

    Asasello Quartett (Tyskland):

    Rostislav Kozhevnikov, violin-Barbara Streil, violin-Justyna Sliwa, viola-
    Teemu Myöhänen, cello

    Bengt Forsberg, piano
    Chloë Hanslip, violin (England)

    Daniel Berg, slagverk/presentatör

    Danny Driver, piano (England)

    Frida Helene Haltli, violin (Norge)

    Frode Haltli, ackordeon (Norge)

    Karin Dornbusch, klarinett/presentatör

    Maja S.K. Ratkje, tonsättare/röstperformer (Norge)

    Marte Ingeborg Haltli, violin (Norge)

    Mike Svoboda, trombon, tonsättare (USA/Schweiz)

    Paula af Malmborg Ward, tonsättare/presentatör

    Per Ivarsson, trumpet

    Ron Alvarez och Dream Orchestra

    Sascha Armbruster, saxofon (Tyskland)

    Tobias Granmo, violin/presentatör